ik ben geen ondernemer voor de belastingdienst. Mag ik gemaakte kosten boven de € 450,- in één keer aftrekken?

Ik ben geen ondernemer voor de belastingdienst. Het wordt gezien als Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Kosten boven de € 450,- worden bij ondernemers als investering aangemerkt. Geldt dit ook voor mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Lastige. Op zich kun je met ROW wel een balans hebben en afschrijven op investeringen, maar je hebt geen apart ondernemersvermogen. De (feitelijk privé) balans geef je ook niet aan.

Vraag is ook vaak of het doen van investeringen niet ook betekent dat er sprake is van structureel ondernemerschap en je daardoor alsnog KvK inschrijving, BTW nummer en aangifte WUO moet gaan doen. Is een grijs gebied waar je wellicht contact over op moet nemen met de belastingdienst of een goede boekhouder/accountant

Inhoudelijk: niet alle kosten boven de € 450,- zijn ook automatisch investeringen.
Dan moet het echt een uitgave voor bedrijfsmiddelen betreffen waarvan je de waarde op de balans kunt opnemen.

Een duur bedrijfsuitje, een cursus of een zakenreis met kosten boven de € 450 blijven gewoon eenmalige kosten. Een laptop van € 500,- daarentegen is een bedrijfsmiddel, die activeer je dus wel op de balans en neem je de afschrijving als jaarlijkse kosten op