Krijg je minder studiefinanciering, als je vader eigen bedrijf heeft gestart?

Mijn vader was werkloos. Nu heeft hij een eigen bedrijf opgestart. Maar hij heeft nog geen vast inkomen ed. Soms werkt hij een week en dan weer niet etc.

Nu was mijn vraag, krijg ik nu minder studiefinanciering, omdat hij een eigen bedrijf heeft en dus ietsjes meer verdient (zo af en toe!) ?
& moet je dat zelf aan geven op duo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De rest van dit studiejaar krijg je sowieso geen vermindering van stufi per maan. Misschien dat het volgend studiejaar minder wordt. Dit weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet zo, dat je dan op het laatst ineens heel veel terug moet betalen? een zus van mij, haar man begon eigen bedrijf met vrachtwagen, die moest ineens heel veel kinderbijslag terug betalen!

Het beste antwoord

Je vader is ondernemer (geworden) Een ondernemer – mits erkend door de belastingdienst – heeft extra aftrekposten zoals ondernemersaftrek. Een beginnende ondernemer kan ook nog extra aftrek hebben zoals de startersaftrek. Daardoor is het belastbaar inkomen van je vader misschien wel lager dan zijn huidige of vroegere inkomen. Voor 2014 telt nog het (oude) verzamelinkomen van 2012.
Ook het inkomen van je moeder telt mee voor de hoogte van je aanvullende beurs. Voor 2015 is het peiljaar 2013 enzovoort.

De mogelijkheid bestaat om peiljaarverlegging aan te vragen. In plaats van 2012 wordt dan onder voorwaarden het peiljaar het huidige jaar 2014. Maar in jouw situatie zal dat niet gelden, omdat je vader een inkomens beroepsrisico als ondernemer loopt. Bovendien moet de inkomensvermindering minimaal 3 jaar voortduren. Zie bron 2.

Voor de hoogte van de aanvullende beurs is ook van belang of je broers en zussen hebt die 12-18 jaar oud zijn en/of broers en zussen met een aanvullende beurs. Tot € 47.000 inkomen is er sowieso recht op een stuk(je) aanvullende studiefinanciering in de vorm van een aanvullende beurs. Afhankelijk van het inkomen van je ouders en van meetellende broers / zussen kan de aanvullende beurs tot € 258 per maand bedragen. Je kan de hoogte uitrekenen met de rekenmodule van duo in de bron.

Het verzamelinkomen van je ouders over 2012 en 2013 zal inmiddels bekend zijn. En daarmee het recht op aanvullende beurs. Pas in 2016 gaat het verzamelinkomen van 2014 een rol spelen voor de aanvullende beurs.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vader verdiende in 2012 een redelijke hoeveelheid meer dan 2013 en 2014. Hiervoor had ik in April al een peiljaar aangevraagd. Die is goedgekeurd. Ze hebben gekeken naar 2014. In Juni werd hij werkloos. Maar in Augustus is hij voor zichzelf begonnen. Moet ik anders naar DUO bellen, of denk je dat dat niet nodig is? omdat hij no veel aftrek krijgt en daarom niet meer verdient? Bedankt btw!
fisbel
9 jaar geleden
Je hebt peiljaarverlegging aangevraagd naar 2014. Die is goedgekeurd. Als 2014 een lager verzamelinkomen dan 2012 bij je vader op zal leveren, heb je goed gehandeld. En krijg je meer studiefinanciering (aanvullende beurs) als wanneer 2012 als peiljaar zou gelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Studie financiering is niet afhankelijk van het inkomen van je ouders is alleen afhankelijk of je thuiswonend of uitwonend bent alleen als je vader nog een uitkering heeft naast zijn werk omdat hij pas beginnend is kan als je thuis woont wel gevolgen voor je vaders uitkering hebben dat zou ik nog even navragen bij de gemeente
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Powergen
9 jaar geleden
Heeft zeker wel te maken het inkomen van je ouders. Op basis van hun kan je een aanvullende beurs krijgen of niet.
fisbel
9 jaar geleden
Leest u even het antwoord hieronder. Dan bent u helemaal op de hoogte van hoe het werkelijk zit wat betreft inkomen ouders en recht op aanvullende beurs. Studiefinanciering is geen inkomen. De uitkering van vader loopt geen gevaar door de studiefinanciering, zelfs niet als de uitkering een bijstandsuitkering zou zijn. Het volgende geldt: voor ouders in de bijstand met studerende kinderen die alleen studiefinanciering hebben en niet bijverdienen, wordt de studiefinanciering niet als inkomen van het huishouden gezien en bestaat het recht op de volledige bijstandsnorm. Een dubbele min voor het antwoord.