Wat betekent "de wacht in gaan" als je in het ziekenhuis werkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het niet ©chbse, de wacht is een ander woord voor nachtdienst. Gewoon het werken op de afdeling.

Antwoorden (2)

De nachtdienst in gaan. Wordt ook wel slaapwacht genoemd.
Je hebt dan 's nachts een dienst, maar het is dan natuurlijk een stuk rustiger dan overdag. Je staat op wacht tot er een patient belt.
(Al is het tegenwoordig wel zo dat er 's nachts ook meer taken voor de nachtdienst bijkomen.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slaapwacht is dat je slaapt op je werkplek en zo nodig gewekt kan worden.
Dit kan als zgn 'achterwacht' dat er anderen wel wakker zijn en een beroep op je kunnen doen. Maar in bv instellingen voor mensen met een beperking ben je vaak de enige en wordt je uit bed gebelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt, ik heb het van horen zeggen.. van iemand die heeeeel lang geleden in het ziekenhuis werkte en toen kon dat nog. Tegenwoordig niet meer!
'Wacht' is eigenlijk afgeleid van (be)waken, oftewel (be)hoeden. In ziekenhuizen en dergelijke instellingen wordt er niets meer of minder dan nachtdienst mee bedoeld. 'Slaapwacht' betekent dat je slaapt maar beschikbaar bent als dat nodig is. En verder kan het inhouden dat je de hele nacht druk bezig bent, zoals ik ooit op de zuigelingenafdeling meemaakte, of de hele nacht vrijwel niets te doen had, zoals in de psychiatrie, hoewel er meestal wel wat taken voor nachtwerkers bestemd waren, zoals medicijnen uitzetten of rapportages bijwerken.