Hallo, mijn uren willen ze terug zetten van 32 uur naar 28 uur, maar ik heb een vast contract van 32 uur. Wat zijn mijn rechten? Groeten, M

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen jurist en kan (en zal) je dus ook geen juridisch geven in deze. Toch wil ik je wel een tip geven. Stel dat je baas dit door wil zetten en jij gaat stipt op je strepen staan, dan is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor je werkrelatie.
Er kan een punt komen waarop je besluit toe te geven. Ben je er dan van bewust dat je er ook voordeel uit kan halen ! Je baas wil wat van jou. Dat geeft jou een mooie onderhandelingspositie. Je zou hem ook een voorstel kunnen doen. B.v. je levert allebei 2 uur in, dus hij betaalt je voor 30 uur en jij hoeft maar 28 uur te werken. Zou hou je een goede sfeer en heb je, naar uurloon vergeleken, nog een mooie loonsverhoging ook !

Antwoorden (4)

Als jij werkelijk een contract hebt voor onbepaalde tijd van 32 uur, kunnen ze doen wat ze willen maar zullen ze jou toch echt 32 uur uit moeten betalen. Dat is het contract, tenzij je akkoord bent gegaan met een lager urenaantal. Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rechten zijn in deze duidelijk.
Je hebt recht op 32 uur betaalde arbeid per week.
De enige manier om dat te wijzigen is met jouw toestemming of bij een goedgekeurde reorganisatie.

Zolang daar geen sprake van is behoud je de afgesproken 32 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een slechte economische situatie mag een bedrijf voor deze 4 uur deeltijd ww aanvragen. Is dit niet het geval dan mogen zij niet eenzijdig de contractsduur aanpassen. Dit kun je ook nalezen op rijksoverheid.nl. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot wat hierboven werd gezegd kunnen ze je contract wél terugzetten naar 28 onder een aantal voorwaarden.

Een van die voorwaarden is dat er een schriftelijk wijzigingsbeding in je arbeidsovereenkomst staat. Check je arbeidsovereenkomst dus even of er iets instaat als: "De werkgever kan bij teruglopende werkzaamheden een wijziging in de arbeidsduur bewerkstelligen".

Als dat er in staat, moet nog worden bekeken of het, kortweg gezegd, redelijk is dat jij wordt geschonden in je belangen en niet de werkgever. Het is immers normaal gesproken de werkgever die het risico moet lopen van teruglopende werkzaamheden, niet de werknemer. Dat wordt niet gemakkelijk aangenomen overigens.

Is aan beiden echter voldaan, dan kunnen ze je 'eenzijdig' (dat is het niet echt, want je bent akkoord gegaan met je arbeidsovereenkomst met wijzigingsbeding) terugzetten in aantal uren.