Pauzes als uren bij uitzendwerk..

Ik werk bij een bedrijf dat een uitzendbureau heeft ingeschakeld om mij in dienst te hebben.
Hierbij, omdat ik langer dan vijf uur werk op een dag, heb ik recht op pauzes.
Horen die pauzes meegeteld te worden met werkuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Je bent dus in dienst van het uitzendbureau en niet van het bedrijf.

Er zijn enkele afwijkingen (die ik zo niet kan beoordelen in uw situatie) maar in de Arbeidstijdenwet is geregeld dat als uw dienst langer dan 5,5 uren is
(maar korter dan 10 uren) dat u dan minimaal 30 minuten pauze-recht heeft. Kan dus ook twee keer 15 min. zijn.

Bij veel bedrijven worden de koffie- en theepauze doorbetaald (en duren meestal maximaal 10-15 minuten) Nogmaals, ik kan niet beoordelen of jouw situatie tot de uitzonderingen behoort, maar vraag bij het uitzendbureau naa de CAO uitzendwerk, of kijk in je arbeidsovereenkomst.

Komt je er niet uit dan moet ik je doorverwijzen naar een vakbond, het bureau voor rechtshulp of (bij vermoeden van overtreding van de Arbeidstijdenwet) de Arbeidsinspectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

hangt er vanaf hoe een en ander is omschreven in de CAO of in je contract. Bij veel werkgevers is het zo dat de verplichte pauzes onder eigen tijd vallen. Het is dus helemaal niet vanzelfsprekend dat je in de pauzes doorbetaald krijgt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Vanaf 5.5 uur werken op een dag hoor je een eetpauze te hebben van een half uur. Dit is altijd je eigen tijd, en je uitbetaalde werktijd zal dan dus 5 uur bedragen.

Vergelijk iemand die van 9.00 - 17.30 werkt. Deze persoon is 8.5 uur aanwezig op het werk, maar krijgt 8 uur uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet helemaal:
In de Arbeidstijdenwet staat:
• Werk je langer dan 5,5 uur, dan heb je recht op minimaal 30 minuten pauze, op te splitsen in 2 keer 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar die 30 minuten zijn dus wel je eigen tijd, en niet die van de baas.
pauzes korter dan 12 minuten worden normaal gesproken doorbetaald.
bij werkzaamheden langer dan 4 uur is men verplicht minimaal een pauze van 15 minuten te nemen.
Hiervan kan afgeweken worden in bedrijfsspeciefieke cao's, dit mag alleen er in staan als er zwaar wegende factoren zijn om van de wettelijke minimum regeling af te wijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de abu cao (algemene bond uitzend buros)staat vermeld dat pauzes niet doorbetaald worden maar daar mag wel van afgeweken worden
ik geef je de wijze raad vraag een boekje met de hele cao aan bij de abu kost iets van 10eu maar die verdien je zeker terug met wat het uitzend buro je te weinig betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pauze is en blijft je eigentijd. Je werk 5 uur en je hebt recht om een halfuur pauze te nemen. Dus ben je 5,5 uur op je werk
13 jaar geleden
Het recht op een pauze betekent dat je je werk neer mag leggen en dat de werkgever je niet mag dwingen door te blijven gaan [uitzonderingen daargelaten indien het werk de pauze niet toelaat]. Het betekent niet dat de werkgever je voor die pauze moet betalen. Soms zijn daar binnen het bedrijf afspraken voor [bijv 's ochtends en 's middags een kwartiertje koffiepauze die doorbetaald wordt], maar doorgaans geldt dat alleen de werkelijk gewerkte uren uitbetaald worden.