Hoe kan ik leren plannen?

Ik zit nu in het derde jaar van de middelbaren en heb nog steeds heel veel moeite met plannen. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik efficenter werk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Houd de komende tijd eens gespecificeerd bij hoelang je over je huiswerk doet en schrijf dan ook op hoelang je met een bepaald vak bezig bent geweest.
Dus:
Maandag: 1 uur wiskunde, half uur Nederlands,
Dinsdag 2 uur Engels, 1 uur Frans, 1 uur Nederlands,
Woensdag: 3/4 kwartier geschiedenis, 1 uur Duits.
Enz. enz.

Houd dit een week of 3-4 vol.
Zo kun je bepalen hoe lang je gemiddeld per dag en per week aan je huiswerk kwijt bent. Aan de hand daarvan kun je een verdeling maken. Dan zie je bijv. dat je op maandag maar 1,5 uur aan je huiswerk hebt hoeven te besteden. Dan heb je tijd over om al wat aan het huiswerk van woensdag doen.
Omdat je elke week hetzelfde programma hebt zul je ook elke week waarschijnlijk op maandag wat tijd over hebben (volgens mijn voorbeeld dan). Dus dan kun je de maandag reserveren om wat huiswerk vooruit te maken.
Op deze manier kun je voor de hele week een planning maken.
Je moet natuurlijk ook rekening houden met bijv. de dagen dat je naar je sportclub gaat (als je die hebt). Dus ga je elke donderdag naar turnen om maar wat te noemen houdt daar dan rekening mee met je planning.

Verder zou je in de vakanties misschien ook al een beetje vooruit kunnen werken. Je kunt het beste sowieso proberen wat vooruit te werken want dat levert je minder stress op.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begin op tijd met je huiswerk en leerwerk, maak een dagschema:
Begin met het vak dat het moeilijkst vind, trek daar een half uur tot 1 uur voor uit (blader even door je boek en schat in hoelang je er mee bezig zal zijn).
Dan begin je aan het tweede vak, wat je iets minder moeilijk vind, ook daar trek je tijd voor uit. Neem ieder uur 10 minuten tot een kwartiertje pauze, drink iets, eet een klein hapje en ontspan even. Begin dus bij het moeilijkste zodat je het makkelijkste vak als laatste nog moet doen, wissel leer- en maakwerk af.
Begin op tijd met proefwerken en maakwerken, trek daar iedere dag een half uurtje voor uit, zodra je tijd over hebt, besteed je die ook daaraan.
Stel niet uit tot het laatste moment.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande nuttige tips:
Behalve het huiswerk kan je ook opnemen hoeveel tijd je besteedt aan andere zaken zoals computeren (en dan niet voor huiswerkdoeleinden), telefoon (Whatsapp), sport etc. En wees daarbij vooral eerlijk naar jezelf: misschien blijkt juist daar meer tijd in te zitten dan dat je verwacht had.
En bij het maken van je huiswerk: schakel telefoon en internet uit, als dat enigszins mogelijk is. Stel voor jezelf in dat je dit minimaal een uur volhoudt, zodat je niet wordt afgeleid door mailtjes of binnenkomende WhatsApp'jes. Dat kan voor jezelf de rust geven die je nodig hebt om je even goed op je huiswerk te kunnen concentreren. Na die werktijd kan je gerust even een pauze voor jezelf nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
al de bovenstaande tips zijn erg handig. zelf heb ik hier ook problemen mee. Ik ben naar mijn coach ( in jou geval je mentor of mentrix) gegaan. Zij heeft mij doorgewezen naar een "Maatje" dat is een volwassen persoon die je kan helpen met je planning en allerlei andere zaken. Persoonlijk maar ook problemen op school. Misschien kan je Mentor of mentrix je helpen zoeken naar een "maatje".