Mag een potentiële werkgever zomaar gegevens van je opvragen?

Binnenkort begin ik aan mijn nieuwe baan!
Ik heb van mijn werkgever een invulformulier gekregen met vragen zoals

Bij dit ingevulde formulier graag kopieën voegen van: inschrijvingsbewijs ziektekostenverzekering, bewijs van geldige WA-verzekering.

Mag een werkgever dit zomaar vragen, en ik vraag me af waarom ik bewijzen moet laten zien van mijn WA-verzekering en ziekenkostenverzekering, een werkgever is toch altijd verzekerd?

Groeten!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
tinus1969
3 jaar geleden
Neerland of België?
ronron1212
3 jaar geleden
Ziekte kosten is jouw verantwoordelijkheid
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klinkt niet als zuivere koffie voor een werkgever in Nederland die een Nederlands staatsburger in dienst neemt. Wanneer je baas geen verzekering voor je heeft afgesloten heb je een probleem bij een bedrijfsongeval. Ook vragen naar ziektekostenverzekering is zeer ongebruikelijk. Indien hij je korting wenst te verlenen kan hij je een code verschaffen en heeft hij verder de gevraagde info niet nodig.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
wat bedoel je met WA-verzekering? Van je voertuig? Of bedoeld de werkgever een persoonlijke aansprakelijkheid verzekering?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nederland en bedankt voor je reactie.

Antwoorden (2)

De potentiële werkgever mag die gegevens opvragen, maar betrokken instanties mogen die niet zomaar verstrekken.
Ziekenkostenverzekering kan vanuit het salaris betaald worden door werkgever, met mogelijk korting.
WA verzekering heeft de werkgever niets mee van doen.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Het moet maar eens afgelopen zijn met antwoorden van het type 'vragen mag altijd...'. Vooral omdat, concreet, het verzamelen van persoonlijke informatie zonder doel/basis al gauw strijdig is met de AVG.
Een wekgever mag dit soort persoonlijke informatie alleen verzamelen met een helder doel, en dat doel is hier afwezig.
WA-verzekering (officieel AVP) geldt bovendien niet op je werk; de AVP verzekerd schade die jij als privé persoon veroorzaakt.