Welke opleiding moet ik gaan doen?

Ik heb werkelijk geen idee wat voor opleiding ik moet gaan doen. Heb alle studiekeuzetesten al gemaakt en elke studie al bekeken.
Gesprek met de decaan gehad, ouders, vrienden, mentor enz.

"Gewoon doen wat je leuk vind" heb ik ook al vaak zat gehoord, maar er is niet echt iets wat me heel erg leuk lijkt, of iets wat ik later zou willen doen.

Ik zit nu in mijn examenjaar 5 havo, heb een natuur & gezondheid pakket zonder natuurkunde (dus met aardrijkskunde) en heb economie in mijn vrije deel. Kan dus veel kanten op. Beste vakken zijn Nederlands en wiskunde.

Ik weet in ieder geval dat ik NIET de technologie in wil, geen bouwkunde, ICT enz.

Heel creatief of muzikaal ben ik ook niet, dus dat valt ook al af.

Ik heb gedacht aan HBO rechten, maar las dat dat een makkelijke studie is en dat je daar met een zesjes-mentaliteit ook doorheen komt. Ik wil dus wel iets meer uitdaging.

Leren en lang concentreren gaat me makkelijk af, maar experimenten, verslagen schrijven en proeven doen gaat ook goed.

Iemand ideeën? Tips? Beste om te doen of kiezen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zat met hetzelfde probleem:-) Had ook N&G met Ak, maar ipv economie had ik Duits. Misschien past iets met biologie of Aardrijkskunde (leraar) bij je?! Of bijvoorbeeld iets in de medische richting, denk aan hbo-v, logopedie, laboratorium (veel mogelijkheden). Zelf doe ik hbo-v: praktisch en theoretisch. Probeer open dagen te bezoeken, dat scheelt een hoop!
Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel! Ik ga dit jaar veel open dagen bezoeken en gewoon weer langs alle opleidingen haha! Leraar is helaas niks voor mij, ben niet zo van het presenteren..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze tip kreeg ik trouwens van mijn decaan: Zet de 3 vakken onder elkaar waar jij het meest goed in bent; zet daarnaast de 3 vakken op een rijtje die je het leukst vind. Het vak dat in beide rijtjes voorkomt zou een goede indicatie kunnen geven van wat bij jou past.

Antwoorden (2)

In jouw geval een munt opgooien. Nederlands of wiskunde.
Doe het een jaar, en pas dan kun je beoordelen of het jouw ding is.
Door alleen maar gesprekken te voeren kom je er nooit uit.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste vakken zijn helaas niet de leukste vakken..
Je kunt je studie ook andersom vinden: met de wegstreepmethode. Daar ben je zo te horen al aardig goed in :-) Een studiekeuze moet je helemaal zelf maken, dus ben jij de enige die het antwoord op jou vraag kan geven. Enkele tips in je zoektocht kunnen misschien helpen:
- Bedenk in de eerste plaats dat een verkeerde keuze maken niet onoverkomelijk is. Er wordt nogal eens gewichtig gedaan over studiekeuze, maar na een half jaar kun je vaak al wisselen als een studie niet bevalt, dus daar moet je niet te moeilijk over doen.
- Ga uit van het werk dat je uiteindelijk met een opleiding kunt doen. Daarvoor doe je namelijk de opleiding, niet om je studietijd mee door te komen.
- Maak een lijstje van banen, of als je dat moeilijk vind, werkzaamheden die je erg aantrekken. Zoek uit wat voor opleidingen daarbij aansluiten, ga naar open dagen van die opleidingen en probeer mensen te vinden die in dat werkveld werken, om bijvoorbeeld een dagje mee te lopen, of ze uit te horen.
- Probeer bij het maken van dat lijstje te bedenken wat het precies is dat jou aantrekt in dat soort werk.
- Maak ook een lijstje van banen die je niet wilt doen en bedenk wat je in dat werk tegenstaat. Dat helpt namelijk ook in het bedenken van wat je wel zou willen.
- Probeer mensen te vinden die studies doen waar je wel wat interesse voor hebt en vraag of je eens een dagje mee mag lopen (op de meeste scholen krijg je hier zelfs vrij voor).

Eigenlijk is het vooral doorgaan met waar je al mee bezig bent: vooral veel opleidingen bekijken, meelopen, met mensen erover praten en zelf hard nadenken over wat je wilt.
Wat trekt jou bijvoorbeeld aan in de opleiding HBO Rechten? Als dit voor jou niet genoeg uitdaging kent, is het dan een optie om na het behalen van je Propedeuse door te gaan met de universitaire opleiding Rechten?
Of is er een andere universitaire opleiding die jou erg leuk lijkt? Veel opleidingen kun je na 1 jaar hbo al doen, en het niveauverschil is echt niet zo groot (tenminste, hangt van de opleiding af natuurlijk).

Studiekeuze is ontzettend lastig. Je bent nog jong en je weet gewoon nog niet precies wat je wilt. Velen gingen jou voor. Het komt allemaal wel goed, je hebt alleen wat tijd nodig. Veel succes ermee!