Is een VOG altijd voor eigen rekening?

En is dat eigenlijk niet oneerlijk?

Toegevoegd na 45 seconden:
En in welk stadium van het sollicitatieproces kunnen ze dit van je verwachten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.2K
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat is een VOG? Ik heb al heel wat gesolliciteerd - ik zit nu in mijn vijfde baan, en ik heb een flink aantal mislukte sollicitaties, en een paar sollicitaties waarbij ik was aangenomen maar waarna ik de baan toch heb geweigerd. In totaal vele tientallen sollicitaties. Maar nog nooit van een VOG gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verklaring Omtrent Gedrag

Het beste antwoord

Dank voor je uitleg van wat een VOG is.

Je werkgever kan inderdaad van je verwachten dat je zelf een VOG betaalt. Hij mag dat vergoeden, maar is dat niet verplicht.

Of het "moreel" is om de kosten van een VOG niet te vergoeden, is een andere zaak. Juridisch mag hij je vragen die kosten zelf te dragen.

Bij je belastingaangifte kun je overigens de kosten van de VOG wel aftrekken. Het zijn namelijk kosten die noodzakelijk waren om een baan te verwerven of te behouden (of zoiets, ik ken de precieze formulering niet uit mijn hoofd).

Informeer of er een drempel geldt voor het opvoeren van zulke kosten. Misschien maak je via de belastingaangifte kans dat je in ieder geval een deel van de kosten terugkrijgt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je nog meer weten?? +1

Andere antwoorden (2)

Nee, bij mij in ieder geval niet.

Ik had de VOG wel nodig maar ik kon het bonnetje gewoon inleveren en heb later mijn geld volledig terug gekregen van mijn werkgever.

Ik had mijn contract al getekend en er was een ontbindende voorwaarde in opgenomen dat als mijn VOG niet goed was, het contract eenzijdig door mijn werkgever kon worden opgezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu diverse vacatures gezien waarin expliciet stond:"bereid zijn een VOG aan te vragen voor eigen rekening". Vandaar mijn vraag, maar wellicht dat later in het traject dit alsnog vergoed wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er staat dat je bereid moet zijn om er zelf voor te betalen, denk ik niet dat je veel kans hebt om de VOG alsnog vergoed te krijgen. Het stadium waarin deze moet worden ingeleverd zal per werkgever verschillen, misschien dat sommige werkgevers de VOG bij het 2e gesprek willen, anderen misschien bij het laatste gesprek wanneer het contract wordt getekend. In mijn geval was alles rond, onder voorbehoud van een goede VOG.
Ja in eerste instantie wel, €30,50 moet je eerste zelf betalen op het gemeentehuis... Maar je krijgt dat later wel terug hoor, jij was het niet die dan nodig had, dat was de instantie waar je voor wil gaan werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu diverse vacatures gezien waarin expliciet stond:"bereid zijn een VOG aan te vragen voor eigen rekening".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kost je dat 30,50... simpel toch...