Ik heb een 8 uur contract bij de Albert heijn. Maar mag er maar 4 uur werken door de shift regeling. Moet ik de overige 4 uur uitbetaald krijgen?

Voorheen werkte ik altijd 2 avonden vanaf 6 uur tot half 10 ( als we klaar waren met de vulling ) Omdat ik veel tijd over had heb ik 1,5 maand op donderdag avond gewerkt. Hierbij werkte ik gemiddeld 12 uurtjes in de week. Voordat ze de shifts hebben ingezet ben ik gestopt op de donderdagavond omdat ik het weer drukker kreeg met school. Toch bleef ik 8 uur in de week werken verdeelt over die twee avonden.

Nu hebben ze sinds twee maanden schat ik die shifts ingevoerd. Dat betekend dat je niet minder dan 2,5 uur mag werken omdat je productiviteit volgens hun achteruit gaat. ( sowiezo lijkt mij dit onzin een normale werkdag is gewoon 8 uur per dag? )

Hierdoor mag ik dus 2,5 uur per avond werken. Maar wordt vaak zelfs na 2 uur al na huis gestuurd omdat 'er geen werk meer voor mij is'.

Dus mis ik gemiddeld 4 uur in de week. Dit merk ik behoorlijk aan mijn salaris en dat is niet fijn. Wat zijn mijn rechten? En wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (3)

Deze vraag is alleen te beantwoorden aan de hand van jouw contract. Heb je een oproepcontract dan mogen zij zelf bepalen wanneer ze jou oproepen en je uitbetalen aan de hand van het aantal gewerkte uren. Maar als je een contract hebt met een vast aantal uren moeten ze jou gewoon voor dat uren aantal uitbetalen.
Dat zij dan op sommige avonden minder werk hebben dan dat jij uren hebt staan is hun probleem, niet het jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval doe je er wijs aan om even met je direct leidinggevende te praten of om even te bellen met de salarisadministratie.
Als jij een 8 uren contract hebt dan zijn zij verplicht om te zorgen dat ze 8 uur werk voor je hebben. Hebben ze dat niet dan moeten ze je evengoed je contract uren uitbetalen. Uitzonderingen zijn als je een min/max contract hebt waarin bv staat 4 tot 8 uur .
Wat je kunt doen is op deze link klikken : https://chat.juridischloket.nl/chat/ daar kun je gratis een chat hebben met iemand van het juridisch loket op onderstaande tijden.

maandag 13:30 uur tot 17:00 uur
dinsdag 9:00 uur tot 12:30 uur
woensdag 13:30 uur tot 17:00 uur
donderdag 13:30 uur tot 17:00 uur
vrijdag 13:30 uur tot 17:00 uur

En je kunt ook langsgaan bij een loket bij jou in de buurt en ook kun je ze bellen op nummer 0900-8020 ( 10 ct per min) voor gratis advies. Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal! Overigens: bij een min-maxcontract zijn ze weer verplicht je voor iedere oproep (dus iedere keer dat je op je werk komt) minstens 3 uur uit te betalen, ook als je maar 2-2,5 uur werkt. Dat is nog zo'n regel die veel jongeren met een bijbaan niet kennen.
Indien je een contract hebt met een vastgesteld aantal uren op dat contract (bijvoorbeeld 8), dan heb je recht op dat aantal uur.
Dat geldt alleen niet bij een "0-uren contract" (oproepbasis), dan is de hoogte van het salaris gelijk aan het daadwerkelijk gewerkte aantal uren.

Maar als je een contract hebt waarop je uren zijn vastgelegd dan heb je recht op die uren.

Denk er wel aan dat als je in je proefperiode zou zitten, de werkgever zonder opgaaf van reden het dienstverband kan ontbinden.

Maar het aantal uur op je contract is het aantal uur waarop jij recht hebt, en dat is het aantal uur waarover hun uitbetaling verplicht zijn.
Als je te weinig krijgt of hebt gekregen dan zou ik aanraden om een berekening te maken en je werkgever binnen een gestelde termijn/per direct, met terugwerkende kracht, het tekort aan salaris aan laat vullen.