Loonheffingskorting dubbel aanvragen ivm erg laag jaarloon bij 2 werkgevers tezamen, kan dat?

Ik heb binnenkort 2 nieuwe banen. 1x 7,5 uur per week in de detailhandel en 1x als oproepkracht (+/- 12 uur per week horeca). Mijn jaarloon bruto zal ongeveer 8000 samen zijn. De box 1 is dan nog lang niet vol, en de procenten zullen gelijk zijn. Kan ik gewoon bij beiden loonheffingskorting aanvragen? Bij de belasting zeggen z van niet, maar ik zie niet in waarom ik zo weinig in totaal verdien en uit het werk waar ik het minste verdien, geen korting kan aanvragen. Ik neem deze banen omdat ik geen WW wil aanvragen en moet hier dan voor boeten? Ja, ik weet, je kan het een jaar later terug vragen, maar een mens moet toch ook leven alvorens hij/zij het terug moet vragen....Een kennis (advocaat) zegt nml dat ik het wel kan aanvragen...pfff moeilijk. Iemand een tip?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit jaar kan dat nog want het gaat om 5700 per KALENDERJAAR. Als je dus tot nu niet al een baan hebt gehad of ook een heel kleintje kun je het uitrekenen. Ik zou het dus niet doen als je in 2013 over de 7000 gaat want reken dan maar op minstens 380 terugbetalen in juli 2014.

In 2014 zou ik het niet doen want als je werkelijk 8000 per jaar bruto gaat verdienen moet je rekenen op 875 euro belasting betalen in juli 2015. Je kunt dat bedrag natuurlijk gaan sparen door elke maand in 2014 daar 1/12 van apart te zetten maar ik denk dat je beter kan hopen op een paar uur meer werk in die horeca en dan bij dat detailhandelbaantje geen loonheffingskorting toe te passen. Gewoon om geen risico te lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is niet verstandig om bij beide werkgevers loonheffingskorting toe te passen want dan is de kans groot dat je bij je aangifte inkomstenbelasting geld terug moet betalen aan de belastingdienst.

Verschillende baantjes tegelijkertijd

Heb je tegelijkertijd verschillende baantjes? Dan kan het zijn dat je werkgevers te weinig belasting over je loon betalen. Je moet dan mogelijk achteraf belasting betalen.

Als je werkt, heb je namelijk recht op korting op de belasting. Dit heet loonheffingskorting. Je werkgever kan die korting toepassen, zodat jij meer loon krijgt. Maar als meerdere werkgevers die korting voor jou toepassen, betalen zij te weinig belasting over je loon. Zorg er daarom voor dat maar 1 werkgever voor jou de loonheffingskorting toepast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laat de loonheffingskorting toepaasen bij de werkgever waar je het meeste verdient.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan wel maar of het verstandig is. Op maandbasis hoeft je over de eerste 472,50 geen belasting te betalen op jaarbasis is dat 5670 euro, gebaseerd op de witte maandtabel met loonheffingskorting.
Dit betekent dat je bij een jaarsalaris van 8000 over 2330 euro belasting moet betalen. Ik weet niet hoe je verdeling is per werkgever. Als je bij beide onder deze grens zit en bij beide werkgevers laat je loonheffing toepassen betaal je geen belasting. Dan moet je bij de aangifte alsnog belasting gaan betalen over 2330 euro. De keus is aan jou, nu teveel betalen en bij de aangifte terug krijgen, of nu te weinig betalen en bij de aangifte betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je heel goed door een deskundige laat adviseren en je tot nu toe in 2013 geen looninkomsten of andere belastbare inkomsten hebt gehad dan kun je inderdaad dubbele algemene loonheffingskorting laten toepassen.
Dat mag zo lang je maar zorgt dat er niet zo weinig wordt ingehouden dat je later moet bijbetalen.
Maar .............. als je achteraf toch zou blijken te moeten bijbetalen dan betaal je ook de werkgeverslasten er extra bij.
Dus reken uit wat je in totaliteit aan brutoloon gaat verdienen in dit jaar en bereken wat er dan aan inkomstenbelasting is verschuldigd. Vergelijk dat dan met de loonheffing die wordt ingehouden.
Doe dat elke maand. Let op! Niets is zo moeilijk te voorspellen als de toekomst.