verlof of bijzonder verlof HAVO?

Mijn broer trouwt in Maleisië. Nu gaan we met de hele familie (broers, zussen, ooms, tantes, neefjes, nichtjes, ouders, grootouders). Wij gaan gexamelijk 2 weken naar Maleisië, anders is niet mogelijk. Aangezien er van alles gebeurt in en om Maleisië wil ik graag mijn zoon mee hebben. Mochten wij allen komen te overlijden heeft hij anders echt totaal niemand meer namelijk.
Helaas kan mijn zoon geen verlof krijgen van de school, HAVO (maar hier neem ik geen genoegen mee).
Ik heb contact gehad met de "teamleidster" aan wie verlof wordt aangevraagd. Zij vertelde dat het verlof niet door kan gaan. Alleen 2-3 dagen. (de Bruiloft duurt 3 dagen). Ook vertelde ze dat als wij het wel zouden doen zij de inspectie moest inlichten en er een boete zou volgen (max750,-). Maar sommige mensen berekenen deze boete er al bij in en gaan toch, vertelde ze.
Ik nam contact op met de mentrix of het mogelijk is dat mijn zoon dan extra huiswerk of zelf proefwerken zou kunnen maken via skype bijv. Ze zei dat als het niet mag zij er waarschijnlijk niet aan mee zou mogen werken.
Na toch even i-net te hebben geraadpleegd vond ik dit:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/geldigheidsdatum_11-09-2014#3

paragraaf 3 vrijstellingen, 14.3 :
"Het hoofd kan ten aanzien van dezelfde jongere wegens de in het eerste lid bedoelde omstandigheden voor ten hoogste tien dagen per schooljaar verlof als bedoeld in dat lid verlenen."

Wat te doen?
- Een brief naar de directeur?
- Toch meenemen?
- ...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Artikel 14.3 geeft aan dat voor vrijstelling zoals vermeld onder artikel 11 g een maximum van 10 dagen geldt. Dus dat dat alleen mogelijk is als jij of je partner een dusdanig beroep heeft dat de gezinsvakantie niet tijdens de normale vakantieperiode kan worden genoten.

Wat je kan doen is je zoon meenemen en de consequenties (=boete) aanvaarden.

Als het probleem de angst is dat je kind alleen en onverzorgd achterblijft in geval dat het toestel met de hele familie neerstort. Dan is ook een oplossing om niet met de hele familie met dezelfde vlucht te gaan, maar met verschillende vluchten. Daarbij moeten dan de familieleden zo over de vluchten zijn verdeeld dat je angst alleen uitkomt indien al die toestellen neerstorten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed overdacht antwoord +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11g gaat toch over "andere gewichtige omstandigheden"? 11f gaat over "de aard van het beroep" van de ouders/verzorgers. Of lees ik je verkeerd? De vraag is denk ik wat valt onder "andere gewichtige omstandigheden"; je zou moeten kijken of daar al jurisprudentie over is. In die onderste link vind ik nog terug dat onder meer een huwelijk voor één van de andere gezinsleden soms een reden is om af te wijken van de 10-dagen regel. Dat is denk ik precies het probleem hier: het gaat niet om een gezinslid. Als het ging om een eerstegraads bloedverwant van het kind, was de kans groter dat dit als gewichtige omstandigheid werd gezien. Ik ben het trouwens helemaal met je eens, iHavi, dat de angst voor overlijden van de hele familie geen reden kan zijn om je kind school te laten verzuimen. Het bij willen wonen van de bruiloft en het familiegebeuren vind ik een beter argument. Je kind meenemen naar een gebied dat je zo bedreigend ervaart dat je bang bent dat de hele familie zou omkomen, begrijp ik al helemaal niet: je wilt dan dus liever dat je kind ook doodgaat? Ik weet niet wát er precies speelt in Maleisië (misschien ben ik wel heel naïef en dom wat dit betreft, maar ik volg het nieuws alleen globaal en vind op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/maleisie alléén een waarschuwing voor de oostelijke kuststrook van Sabah en de oostelijke eilanden - maar weet natuurlijk ook niet waar je heen zou gaan) maar wanneer het daar zo gevaarlijk is dat je vreest voor je leven en dat van de hele familie, begrijp ik eigenlijk niet goed waarom je daar - nota bene mét je kind - heen wilt.