Bestaan er fondsen voor schoolgeld?

Omdat ik naast de studie die ik ga volgen (bol-opleiding) niet kan werken wegens gezondheidsproblemen heb ik geld tekort voor en mijn woonkosten en studiekosten. Zijn hier speciale fondsen voor die je ermee kunnen helpen?

Toegevoegd na 32 seconden:
Helpen met de kosten voor je schoolgeld bedoel ik hier dan wel mee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Die zijn er waarschijnlijk wel, ik denk dat je dat moet zoeken in de particuliere fondsen. Over het algemeen moeten aanvragen bij fondsen gedaan worden door een zorgverlener, in de praktijk is dat vaak een maatschappelijk werker of een ergotherapeut. Die hebben ook wel ergens het fondsenboek of kunnen eraan komen. Via internet is ook wel het één en ander te achterhalen, maar in het fondsenboek kun je nog veel meer vinden. Dat varieert van mensen die hun nalatenschap in een fonds hebben gestort tot Stichtingen die voortdurend geld werven en dat in één of meerdere fondsen hebben ondergebracht. Soms met vrij breed omschreven doelstellingen zoals "ten behoeve van gehandicapte scholieren" maar soms ook heel nauw omschreven fondsen die bedoeld zijn voor mensen met een bepaalde ziekte of handicap, of alleen voor vrouwelijke studenten uit de provincie Friesland (of zoiets, ik noem maar even wat), voor leden van een bepaalde familie die studeren aan het hoger onderwijs, voor mensen met een bepaalde afkomst, et cetera.

Ik zou je eerst adviseren om contact op te nemen met Handicap en Studie (http://www.handicap-studie.nl/). Zij hebben heel veel praktische informatie ook al op de website staan, en zullen je in elk geval kunnen vertellen of er nog extra mogelijkheden zijn via de reguliere wegen (extra studiefinanciering, fondsen binnen je school, vergoedingen via UWV of de gemeente, etc.) Heb je daarmee nog niet voldoende mogelijkheden kunnen vinden, dan kun je contact opnemen met Stichting MEE (www.mee.nl) die zouden je eventueel ook kunnen helpen met een aanvraag bij een fonds. De hulpverlening van MEE is gratis voor de cliënt. Verder kun je natuurlijk altijd terecht bij het Algemeen Maatschappelijk Werk in je eigen woonplaats, ook dat kost jou niets. Als je specifieke hulp nodig hebt zoals bepaalde hulpmiddelen bij het studeren (dat kan variëren van een speciale pen of laptop omdat schrijven moeilijk is, of een fiets met trapondersteuning of taxivoorziening om op school te komen zonder dat je al je energie al kwijt bent voor je er bent tot een speciale (rol)stoel, ingerichte rustruimte of hulp bij de toiletgang op school) of als je gewoon hulp nodig hebt bij het vinden van een balans in je schoolwerk omdat je een beperkte energie hebt door je ziekte, dan kun je daarnaast je huisarts vragen om een verwijzing voor ergotherapie. Overleg verder ook met je school, misschien hebben die eigen fondsen of kunnen ze je op een andere manier helpen.