hoe kun je scheikundige worden?

Ik wil later graag iets met scheikunde gaan doen. Nu moet ik voor Nederlands een verslag maken wat ik wil worden en hoe je dat dan wordt. Nu weet ik niet precies hoe je scheikundige kunt worden. Weet iemand hoe je scheikundige kan worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Daarvoor moet je eerst chemie studeren op de universiteit.
Daarna zal je moeten solliciteren op een vacature voor scheikundige en hopen dat je dan wordt aangenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoeft niet per se aan de universiteit, hogeschool kan ook.
Een scheikundige (ook wel chemicus genoemd) is een wetenschapper die de scheikunde bestudeert en beoefent. Je zult dus minstens een HBO-opleiding moeten gaan volgen. Je kunt dan ook nog een speciale richting kiezen.

http://www.uu.nl/bachelors/bachelor/scheikunde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Scheikundige vind je onder meer deze informatie:

"Opleidingen tot scheikundige

Een Scheikundige is universitair geschoold. Hij heeft de driejarige bachelor-opleiding ‘scheikunde’ afgerond. Na deze bachelor kan een student zich specialiseren door middel van een één- of tweejarige master. Om toegang te krijgen tot de bachelor Scheikunde, moet een student op VWO-niveau natuurkunde gevolgd hebben.

Er zijn ook scheikunde opleidingen van mbo en hbo niveau, maar met de titel Scheikundige wordt in de volksmond iemand die scheikunde op universitair niveau gevolgd heeft bedoeld."

"Beroepsprofiel scheikundige

Een Scheikundige houdt zich bezig met de eigenschappen en de samenstelling van chemische stofjes en moleculen. Een Scheikundige doet daarbij onderzoek naar bestaande stoffen en probeert door middel van experimenten nieuwe samenstellingen te ontdekken. Het doel van de onderzoeken hangt af voor wat voor soort bedrijf een Scheikundige werkzaam is. Zo zijn er Scheikundigen werkzaam bij farmaceutisch bedrijven, waarbij zij zich bijvoorbeeld bezighouden met het ontwerpen van de ideale samenstelling van een bepaald geneesmiddel. Er zijn ook Scheikundigen werkzaam bij voedingsbedrijven. Een voorbeeld van een onderzoek gedaan door een Scheikundige bij zo’n bedrijf is vinden naar een formule om de houdbaarheid van een bepaald product te verbeteren.

Ondanks dat het doel van het onderzoek sterk afhangt van het bedrijf waarin een Scheikundige werkzaam is, valt er wel een lijn te ontdekken in de methode van onderzoek. Het onderzoek begint doorgaans met een bepaald onderzoek of in ieder geval een onderzoeksvraag, waarna de Scheikundige een hypothese maakt. Deze hypothese wordt vervolgens uitgetest, waarna de gegevens gemeten worden. Als deze gegevens kloppen met de hypothese, is het onderzoek zo goed als afgerond. Als dit niet zo is, begint het onderzoek weer van vooraf aan.

Een onderzoek begint dus doorgaans met een hypothese waarna hiermee verder geëxperimenteerd gaat worden. Hoe deze experimenten precies plaats vinden is lastig algemeen te vertellen, omdat dit sterk afhangt van het type onderzoek. Omdat hier nogal verschil in zit, moet een Scheikundige van veel verschillende type onderzoek verstand hebben. Dit leert hij doorgaans tijdens de WO-opleiding."

(vervolg in de reactie)
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
(vervolg van het antwoord) Beroepsprofiel scheikundige (vervolg) "Een Scheikundige moet niet alleen verstand hebben van verschillende type onderzoeken; hij moet ook de kennis bezitten om hypotheses te stellen. Dit is geen kennis die gemakkelijk te verkrijgen is, omdat het erg brede kennis vereist. De opleiding tot Scheikundige is daardoor ook niet eenvoudig te noemen. Dit houdt op zijn beurt weer in dat het werk van een Scheikundige niet eenvoudig is. En hierdoor is het geen beroep dat voor iedereen geschikt is." Meer informatie over dit beroep is te vinden in de bron: http://www.nationaleberoepengids.nl/Scheikundige
Antoni
9 jaar geleden
Correctie op de tekst van de website: "verschillende type onderzoek" moet "verschillende typen onderzoek" zijn.
Je start in het middelbaar met een richting met voldoende uren chemie (en daarbij vaak ook fysica en wiskunde).

Stap 2 is naar de hogeschool of universiteit om een bachelor in de chemie te halen. Eventueel gevolgd door een master.

Stap 3 is solliciteren voor een job als scheikundige. Dit kan heel breed gezien worden, van iemand die scheikundige processen opvolgt/regelt/stuurt tot iemand die scheikundige analyses uitvoert hetzij in het kader van kwaliteitscontrole hetzij in het kader van research. En alles wat daar enigszins vergelijkbaar mee is. Zoals iemand die zijn scheikundige kennis gebruikt om te helpen bij de administratie van chemische producten en chemische bedrijven. Een combinatie hiervan is ook mogelijk zoals iemand die een scheikundig proces opvolgt en hierbij zelf de analyses verzorgt. Overigens hoeft dit proces niet hoofdzakelijk scheikundig te zijn. Ook veel niet-scheikundige processen hebben een belangrijke scheikundige opvolging nodig, denk bijvoorbeeld aan waterzuivering of energieproductie.

Stap 4 is uiteraard verdere ervaring opdoen, kennis bijschaven, opleidingen blijven volgen, etc...