Kan een school zeggen dat je niveau 1 heb gevolgt. terwijl je altijd in hebt gedacht dat je niveau 2 deed? lestof en examen net als andere leerlingen

kan een school dit zomaar doen?

Mijn schoon zusje is vorig jaar november 18 geworden. zij volgende de opleiding VMBO BBL dienstverlening en commercie niveau 2.
nu heeft ze haar examen gedaan en is zij geslaagd.
zij wil nu graag gaan werken en geen opleiding meer doen.

nu kreeg zij een brief van school om op gesprek te komen want zij zou een vervolg opleiding moeten doen omdat zij volgens school niveau 1 heeft gedaan.

Dit is een grote domper natuurlijk.

Want zij heeft een heel jaar geleerd op niveau 2 zelfde les stof als al haar klasgenoten. en dus ook het zelfde examen gedaan als har klas genoten.
zo als van te voren ook was af gesproken.

nu was mijn vraag kan een school zomaar het niveau aanpassen?
en kan het zo zijn dat zij in een klas vol met niveau 2 leerlingen en de lesstof van niveau 2 toch per ongeluk examen heeft gedaan van niveau 1?

wat zijn eventueel de mogelijk heden voor haar? want nog een jaar naar school zit er voor haar niet in

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ze officieel examen heeft gedaan voor niveau 2 én dat daarbij ook de weging van de antwoorden volgens niveau 2 is gebeurd, dan is ze voor niveau 2 geslaagd.

Het gaat niet om de opleidig die je volgt, maar het examen wat je haalt.

Extreem gezegd: als jij leert autorijden op een 3-wiel-fiets en je slaag toch voor je rijexamen, dan krijg je toch ook je rijbewijs !

Belangrijk is dus om te achterhalen wat de weging van de antwoorden is geweest. Ik heb in het verleden wel in een klas gezeten waarbij verschillende niveau's hetzelfde examen kregen, maar een hoger niveau meer antwoord-punten moets halen dan het lagere niveau voor hetzelfde eindcijfer.

Zo kan het LIJKEN alsof je schoonzusje een niveau-2 examen heeft gedaan, maar door de andere weging van de punten kan het toch een niveau-1 resultaat zijn geweest.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Of zo'n verschil in weging nu nog toegestaan is weet ik niet. Ik hoop eigenlijk van niet. Er werden in mijn verleden vragen gesteld die zo ver boven het niveau lagen van sommige leerlingen dat sommigen de vraag niet eens snapten.
Zonder vraag geen antwoord en dus ook geen antwoord-punt. Dan kun je daarna wegen wat je wil, maar nul punten, blijven nul punten !