belangrijke dingen voor een docent zijn orde en gezag. maar wat houd orde nu eigenlijk in? en wat is een goede omschrijving voor gezag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In het kort: Onder orde wordt verstaan dat er heldere regels zijn waar iedereen zich aan kan houden, die bijdragen aan het leerklimaat in de klas.
Onder gezag wordt verstaan dat de docent ook daadwerkelijk het natuurlijke en organisatorische overwicht heeft om er voor te zorgen dat de orde wordt nageleefd. Daar is ook voor nodig dat hij/zij gesteund wordt door de schoolleiding om dat gezag ook daadwerkelijk uit te oefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

orde = structuur
Dus lessen op de juiste volgorde, maar ook leerlingen die het goede materiaal hebben en op hun plaats blijven zitten zolang er geen noodzaak is om daarvan weg te gaan.
Gezag =leiding, overwicht
Dus de leerlingen moeten weten dat de leraar het laatste woord heeft.
Gezag hoeft niet afgedwongen te worden met straf of andere sancties, sommigen hebben het van nature.
Anderen moeten echt regels duidelijk maken, ook voor zichzelf
11 jaar geleden
Voor wat de school betreft:

"Orde", conform de daar heersende orde-normen van de: Discipline - Netheid - Regelmaat - Rust.

"Gezag", conform de daar heersende gezags-normen van het: Beleid - Bewind - Bestuur - Leiding - Overwicht hebbende.