Kan ik nu nog stoppen met school?

Ik weet dat deze vraag al eerder gesteld is maar wilde toch nog even mijn situatie kwijt. Ik denk er al een langere tijd over na om te stoppen met school. Ik ben 17 en vind mijn opleidig doe ik nu volg helemaal niet leuk meer. Mijn huidige opleiding duurt 2 jaar waarvan 1 afgerond is. Ik heb geprobeert vol te houden maar het lukt niet ik ga telkens met tegenzin. Nu weet ik dat je 18 moet zijn en dat gedoe met startkwalificatie.. Is er echt geen optie? Verder heb ik ook studiekeuzetesten gedaan maar niks vind ik bij me passen. Ik word trouwens pas in februari 18.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je niet zegt om welk niveau het gaat en wat je voor diploma's hebt kunnen we geen goed antwoord geven,.

Antwoorden (2)

Je kunt, omdat het (bijna) zomervakantie is, er voor kiezen om te switchen van opleiding en in augustus/september een nieuwe start te maken met een andere opleiding. Verder ben je leerplichtig tot je 18de als je geen startkwalificatie hebt (Havo, VWO of MBO2 diploma) dus deze zomer overstappen naar een andere opleiding is voor jou de beste optie. Helemaal stoppen met school is, zonder startkwalificatie, niet mogelijk (zonder een leerplichtambtenaar op de stoep) voor je 18de.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou je aanraden om dan nog eens heel heel goed nadenken welke opleiding je wel leuk zou vinden. Alhoewel dit natuurlijk lastig is denk ik dat dit beste is. Je zult geen perfecte opleiding vinden maar er zal zeker wel iets zijn wat je aandacht trekt.

Zelf ben ik van opleiding geswitcht en nu volg ik een veel leuker betere opleiding die voor mij bestemd is.

De andere optie is om je huidige af te ronden aangezien het nog maar 1 jaar duurt maar als je van je zelf al weet dat je uiteindelijk niks van dezelfde soort in die richting gaat doen dan is wel nutteloos natuurlijk.