in welke tempratuur is het toegestaan om in te werken?

Ik werk in een tuincentra en daar is geen ventilatie we mogen geen korte broeken aan wel tot ver over de knie maar korter niet. De tuincentra is in een kas we hebben totaal geen verkoeling niet in de kantine rokersruimte of werkvloer, drinken is voor eigen rekening hoewel anders staat vermeld in het contract. Nu dat het super warm binnen het werk is ver over de 40 graden is mijn vraag of dit wettelijk toegestaan is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Pauze's worden dit geregeld gegeven in dat weer het is gewoon 4 uur door werken zonder pauze's bij een tempratuur boven de 30 graden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

gezien ook je andere vraag over die koopavonden werken wordt het wel tijd om naar iets ander uit te gaan kijken.
Maar bij veel tuincentra's gaat het minder goed, dus hebben ze misschien geen geld genoeg om aan hun verplichtingen te voldoen.
je bent al 21, ga eens op je strepen staan, als jij een goede kracht bent, willen ze je heus niet zo maar missen, maar bedenk wel, dat klagen ook verkeerd kan af lopen en ze je met een smoesje, ook zo maar kunnen wippen.
maximale werktemperatuur staan beschreven in het cao, maar een tuincentrum valt dacht ik onder detailhandel.
Dat wordt dan even zoeken op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk in de detailhandel en mij is verteld dat er geen max temperatuur bestaat.. Het heeft met de luchtdruk te maken. En die kan je op een bepaalde manier meten, maar dat zou je ff uit moeten zoeken..

Anyway; ik weet hoe het voelt.. Maar wel slecht dat daar niet fatsoenlijk mee om gegaan word! Wij mogen extra pauze's nemen en krijgen af en toe een ijsje cadeau van de baas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag en antwoord van de Rijksoverheid.

Bij welke temperatuur is het nog verantwoord om te werken?
Werken bij temperaturen van 40 graden of meer kan schade aan de gezondheid geven als er geen aanvullende maatregelen zijn genomen. Maar ook bij lagere temperaturen kan gezondheidsschade optreden. Het risico hierop wordt bijvoorbeeld groter bij lichamelijk zwaar werk, zwangerschap, een slechte lichamelijke conditie, hoge luchtvochtigheid en zonnestraling.
Uw werkgever moet de nodige maatregelen nemen om gezondheidsklachten te voorkomen. Hierbij kunt u denken aan een ventilator, aangepaste kleding en een waterkoeler.

Lees verder in de bronnen.
Een van de Nederlandse Overheid.
Een van de Belgische Federale Overheidsdienst.

Als je er niet uit komt met je werkgeven, dan moet je even bellen met de Arbeidsinspectie. 0800 27 00 00 0 (gratis)
Wij kregen veel vragen over werken bij hogere temperaturen, de regels zijn niet zo strikt, maar de werkgever moet wel een aantal maatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ top antwoord,wilde het zelfde gaan zeggen.
Praten is de enige oplossing. Werkgever en werknemer zullen samen moeten werken om de onderneming tot een succes te maken. Arbeidsomstandigheden zijn daarbij zeer belangrijk. Daarover moeten samen afspraken gemaakt worden. (Mogelijk kun je de OR of personeelsvertegenwoordiging inschakelen.)

In de Arbowet is geregeld dat de werktemperatuur "behaaglijk" moet zijn. Maar ja, daar kan verschillend over gedacht worden. Algemeen is de richtlijn dat wanneer minder dan 20% van de werknemers klaagt, het dan wel behaaglijk zal zijn.

De werkgever heeft een inspanningsverplichting om de werktemperatuur behaaglijk te laten zijn. Echter kan de werkgever ook geen ijzer met handen breken. Bij uitzonderlijke weersomstandigheden moet je er "het beste van maken". Zorg wel voor voldoende ventilatie en drink voldoende. Bespreek verder samen wat je in toekomstige gevallen kunt doen (ventilatoren enz.)

Succes