De bronvermelding van figuren, moet dat ook vermeld worden in de literatuurlijst?

Indien een afbeelding/figuur van het internet gebruikt wordt zal daar een bronvermelding bij moeten staan(titel van het figuur + de auteur) Is het nodig om deze bronvermelding speciaal op te nemen in de literatuurlijst of voldoet het om het alleen in de hoofdtekst aan te geven? Ik heb scripties/essays gevonden waarin de literatuurlijst een tussenkopje heeft met gebruikte afbeeldingen en ik ben ook scripties tegengekomen waar dit niet het geval is(het meerendeel van de scripties/essays gebruikt geen extra kopje voor afbeeldingen in de literatuurlijst) . Via internet heb ik middels de APA-methode geen concreet antwoord gevonden, vandaar!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, die moet je wel in de literatuurlijst opnemen. Het hoeft niet met een apart kopje, maar kan gewoon tussen je andere literatuur staan. In de bron die ik hieronder zet staat bij het gedeelte over figuren een voorbeeld van een figuur uit een wetenschappelijke bron. Maar een figuur van internet behoeft net zo goed een goede bronvermelding en daar moet je dus op dezelfde manier mee omgaan. Vaak is het trouwens zo dat een bron een duiding geeft van een figuur, die je dan ook weer gebruikt, en je de bron dus sowieso gebruikt en opneemt in je literatuurlijst. Vandaar misschien dat het wat onduidelijk is.
Wel zou ik (afhankelijk van het soort figuur uiteraard) even kijken of het niet uit een wetenschappelijke bron komt, want dan kun je de oorspronkelijke bron misschien vinden, en dat is altijd beter dan een internetbron, omdat het niet alleen betrouwbaarder is, maar ook meer duiding geeft. Maar misschien is dat bij jou wel niet van toepassing.