Waarom moet ik een gezondheidsvragenlijst tandheelkunde invullen als ik me inschrijf bij een tandarts?

De vragen als "heeft u een chronische maagdarmklachten?" of "bent u de afgelopen jaren opgenomen geweest in een ziekenhuis, zo ja waarvoor?" zijn toch helemaal niet relevant?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij normale tandarts-activiteiten kunnen bloedingen optreden. Het is voor de tandarts van belang te weten of dat een probleem is, bijvoorbeeld doordat je bloedverdunners slikt. Ook het geven van een verdoving is heel normaal. Verdovingen zouden bijwerkingen kunnen hebben, ofwel vanwege een overgevoeligheidsreactie ofwel vanwege interactie met geneesmiddelen. Het is voor de tandarts van belang dit te weten. Als je epilepsie hebt, wil de tandarts dat natuurlijk ook graag weten, evenals problemen met hart en bloedsomloop of met de ademhaling. Mogelijke besmettelijke ziektes zijn ook van belang. Een tandarts kan immers in contact komen met speeksel en bloed. Maagdarmklachten kunnen invloed hebben op de toestand van het gebit, het tandvlees, en de slijmvliezen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij veelvuldig overgeven. De tandarts kan daar niets aan doen, maar hij kan wel de gevolgen duiden. Waar hij een "normaal" persoon zal aanraden beter te poetsen, zal hij iemand die veelvuldig overgeeft misschien een extra beschermende laag geven om het tandglazuur tegen het maagzuur te beschermen. Er zijn vast nog wel meer mogelijke interacties tussen iemands gezondheidstoestand en de activiteiten van de tandarts, maar bovenstaande lijst geeft je alvast een idee waarom een tandarts graag op de hoogte wil zijn. Het is voor hem namelijk relevante informatie.  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100