kun je een cursus volgen, dus geen opleiding voor een Mbo niveau 2 diploma?

ik zit er over na te denken om met mijn huidige opleiding te stoppen, maar ik weet dat een Mbo niveau 2 diploma een verplichting is, is er een mogelijke cursus of avond school waarbij je de basis vaken, dus nederlands rekenen duits/engels kunt behalen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee. Als je nog geen 18 bent én geen diploma hebt op vwo-, havo- of mbo2-niveau hebt, moet je voldoen aan de kwalificatieplicht. Die bestaat in principe uit 'volledig dagonderwijs', al kan een combinatie van leren en werken ook. Het gaat daarbij uiteraard wel om werk dat in relatie staat tot de opleiding die je gelijktijdig volgt. Uit de Leerplichtwet 1969 zoals die nu geldt: "§ 2a. Kwalificatieplicht Artikel 4a. Inschrijving 1. De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn verplicht te zorgen dat de jongere overeenkomstig de bepalingen van deze paragraaf staat ingeschreven als leerling of deelnemer bij een school of instelling die volledig dagonderwijs, een bij de wet geregelde combinatie van leren en werken, dan wel een onderwijsprogramma als bedoeld in artikel 25a, derde lid, onderdeel d, van de Wet op het voortgezet onderwijs verzorgt en dat hij deze school of instelling na inschrijving geregeld bezoekt, als: a. ten aanzien van de jongere de leerplicht, bedoeld in paragraaf 2 van deze wet is geëindigd, en b. de jongere geen startkwalificatie heeft behaald." Toegevoegd na 4 minuten: Als je 18 bent, heb je geen wettelijke verplichtingen meer wat de leerplichtwet betreft. Mocht je geen werk vinden, dan zal de overheid er terecht alles aan doen om je te stimuleren (zeg maar: te dwingen) om toch onderwijs te volgen, om te voorkomen dat je langdurig in de digitale kaartenbak van werkzoekenden terecht komt. Hieraan niet meewerken, zal leiden tot een korting op een uitkering.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/geld...

Beste Franciso, Dit kan bij sommige instellingen zoals scheidegger. Ik zal je adviseren om die site even te bekijken. Deze instelling bied cursussen op de vlakken die jij benoemt. http://www.scheidegger.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100