Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht bij mijn 1ste job?

Hey allemaal,

Sinds begin maart werk ik bij Delhaize in de bakkerij (6 maanden contract, nu begin september weer verlengd voor opnieuw 6 maanden), dit is dan ook mijn 1ste job. Ik ben wel al echter enkele jaren afgestudeerd van de middelbare school en heb in de tussentijd werkloos geweest, opleidingen gevolgd en dergelijke meer.

Nu lees ik overal over het recht op vakantiedagen, echter spreekt men dan over het jaar voordien als werk om te weten hoeveel dagen je krijgt. Maar hoe zit dat dan als je nog nooit eerder gewerkt hebt? Bovendien lees ik hier en daar over jeugdvakantie en recht op aanvullende vakantie. Op dit moment heb ik echter maar 8 dagen vakantie genomen en zou ik er maar 2 niet meer hebben, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
vakantie dagen heb je als je werkt je bouwt per maand een aantal vrije dagen meestal ongeveer 2 per maand lees je cao en je weet het precies.
Computoon
10 jaar geleden
Ik vermoed dat vraagsteller een Vlaming is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt van job tot job af.
Er zijn standaard voorwaarden maar alles kan je vind en op je cao.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk het ook Computoon.

Antwoorden (1)

Hoi,

Volgens de wetgeving heb je minimaal recht op 4 keer het aantal uren wat op je contract staat. Werk je 30 uur per week dan heb je recht op 120 vakantieuren,

Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit geldt uiteraard per jaar. Deze uren bouw je meestal naar rato op. Je kunt vrije dagen met je werkgever overleggen.