Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is 'werk boven inkomen'?

Er staat in mijn boek werk boven inkomen maar weet niet wat dat is en kon ook niets vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het een gezamelijk doel was van de overheid, werkgevers en werknemers. Maar ik neem aan dat er iets speciaals mee bedoeld wordt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In mijn optiek houdt dat in dat het belangrijk is om werk te hebben en dat de hoogte van het inkomen daarbij minder relevant is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Centrale werkgevers- en werknemersorganisaties [ ] sloten op 24 november 1982 het Akkoord van Wassenaar. [ ] De tekst paste op anderhalf A4’tje, maar had grote invloed. Uitgangspunt was: werk gaat boven inkomen. Afgesproken werd een vierjarige periode van loonmatiging. In ruil hiervoor kregen de werknemers arbeidsduurverkorting terug. Daardoor liep de werktijd in veel sectoren terug van 40 tot 38 uur per week"
(overgenomen van: http://www.ser.nl/nl/publicaties/overzicht%20ser%20bulletin/2010/september_2010/06.aspx)

Oftewel: 'Werk boven inkomen' betekent dat overheid, werkgevers en werknemers met elkaar afspreken dat de lonen niet sterk gaan stijgen de komende jaren (of zelfs gelijk blijven, of dalen). Zo wordt er bespaard op de kosten van de salarissen. Het uitgespaarde geld wordt gebruikt om meer mensen in dienst te nemen.

Meer mensen kunnen zo dus werk vinden. Het salaris (inkomen) voor dat werk is echter minder hoog: Werk hebben is belangrijker dat wat je ermee verdient.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding