Mag een school zich bemoeien met dingen die gebeuren buiten schooltijd?

Hoi, ik zit op een bording school (internaat) ze willen hier drugs test gaan doen op kinderen na het weekend of na vakanties. Mogen ze dit wel doen en als je positief word getest mogen ze dan wel je ouders inlichten en je van de school en internaat afsturen? Ohja daarbij als ze erachter komen dat je rookt en drinkt in je vrij tijd dus thuis of in een club kun je ook problemen krijgen. En je mag hier ook als je 18+ bent niet roken of sigaretten opzag hebben zelfs niet buiten het terrein. Ik vraag mij heel erg af of ze zulke regels mogen hebben.
Btw. Dit is geen school voor probleem kinderen die drugs gebruiken etc.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Aan de ene kant zeg je dat dit geen school is waar kinderen drugs gebruiken, en aan de andere kant geef je aan dat het mogelijk is dat een leerling wél positief wordt getest op drugsgebruik. Blijkbaar wordt er toch wel drugs gebruikt?
tinus1969
3 jaar geleden
Stat deze school in Nederland of in een ander land, zoals België of Engeland? In deze landen heeft men wat andere rechtsopvattingen mbt vrijheid van leerlingen.

Antwoorden (1)

Nee.

Hier is de AVG op bijzondere persoonsgegevens van kracht. Vanwege de op de onderwijsinstelling rustende zorgplicht kunnen er redenen zijn om drugstesten af te nemen. Het is echter zeer de vraag in hoeverre het voor onderwijsinstellingen mogelijk is om alcohol- en drugstesten te verplichten. De AVG biedt daar weinig tot geen ruimte voor. Dat zou ertoe kunnen leiden dat een alcohol- en drugsbeleid lastig te handhaven is. Een oplossing daarvoor kan zijn het voeren van een algeheel verbod op gebruik van alcohol en drugs tijdens alle schoolaangelegenheden en zerotolerancebeleid.

Het ministerie van OCW is van mening dat er voor de toepassing van speekseltesten door scholen een uitdrukkelijke wettelijke basis nodig is, en dat de toestemming van de leerling en/of de ouder niet volstaat. Op dit moment bestaat er in de onderwijswetgeving geen uitdrukkelijke wettelijke basis voor het gebruik van speekseltesten.
Het inzetten van speekseltesten op school zal waarschijnlijk niet in verhouding staan tot het risico. Het risico wat drugsgebruik op een school met zich meedraagt is namelijk niet van dien aard dat dit voor derden een ernstig veiligheidsrisico oplevert. Het opnemen van een wettelijke basis voor het gebruik van speekseltesten in de onderwijswetgeving is daarom niet aan de orde.

(Overweging: Nee, tenzij de veiligheid van medeleerlingen / leraren in het geding is)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plas testen/haartesten nemen ze alleen af op het internaat het internaat staat wel op school grond. En hoe zit het met roken behoor je te kunnen roken buiten de schoolpoort zonder dat ze je ouders erover mogen informeren de verzorgers hier zijn wel verantwoordlijk over ons omdat we daar wonen. Alleen bijvoorbeeld ik ga in het weekend naar huis en als er een foto van mij word genomen dat ik alcohol drink, rook of blow en de school krijgt het te zien word ik van de school gestuurd. Daarbij rook ik zo heel af en toe in het weekend een joint waardoor ze mij na het weekend positief kunnen testen op het internaat maar omdat ik in het weekend onder mijn ouders toezicht ben vraag ik mij af of zo een internaat mij in de problemen mag brengen wat ik daar in mijn privé leven doe.