Wat word precies bedoelt met Vd/volume van distributie?

We moeten bij mijn studie geneeskunde de volume van distributie van een medicijn berekenen. Ik snap niet wat er precies bedoelt word met Vd/volume van distributie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het is een beetje aparte maat om aan te geven wat de verhouding is tussen de concentratie van een stof in bloedplasma t.o.v. de rest van de weefsels. Je deelt de totale hoeveelheid van de stof in het lichaam door de concentratie in het plasma. Het resulterende volume is een beetje een gek ding, waar je je lastig wat bij kunt voorstellen. Als de stof geen voorkeur heeft voor plasma of welk weefsel dan ook (de concentratie in mg/L is gelijk in elk weefsel), moet je op het totale volume van de persoon uitkomen (het weefselvolume dus). Is de affiniteit voor plasma groter, dan kom je op een kleiner volume. Is de affiniteit voor plasma lager (de stof zit liever in vet of spierweefsel) dan is het volume groter.

Toegevoegd na 4 minuten:
Noot: ik heb meer verstand van toxicokinetiek in ongewervelden dan farmacokinetiek in mensen, en was deze term nog niet eerder tegengekomen. In farmacokinetische modellen ben je meer geinteresseerd in de partitiecoefficienten tussen plasma en de diverse weefsels dan in dit soort grove overall maten. Maar, ik kan me voorstellen dat in de praktijk bij het toedienen van medicijnen dit nuttig kan zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Als de stof alleen in het plasma zit, krijg je dus een Vd gelijk aan het bloedvolume. Dat laat meteen zien waarom het een rare maat is: hij hangt niet alleen af van de stofeigenschappen maar ook van de grootte van de persoon ... Daarom wordt neem ik aan de "genormeerde" Vd gebruikt die ook in Wiki staat, en die is (in principe) wel onafhankelijk van de lichaamsgrootte.