Wat is een aflossingsvrije hypotheek?

''Voor een eigen woning heeft Lodewijk een aflossingsvrije hypotheek afgesloten van 22000 euro met een looptijd van 30 jaar en een rentepercentage van 4,5%''

Ik dacht dat een aflossingsvrije hypotheek, een lening was waarover je geen lening hoeft te betalen? Maar dat is blijkbaar wel zo. Wat is een aflossingsvrije hypotheek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22000 euro is wel erg laag. Bedoel je 220.000 euro??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vooral een slecht idee

Antwoorden (4)

Een aflossingsvrije hypotheek daar betaal je alleen rente over. Het geleende bedrag blijft gewoon staan. Eens moet dat wel worden afgelost.
ronron1212
11 jaar geleden
Bij zo'n hypotheek betaal je alleen rente over het geleende bedrag. Na afloop van de looptijd dien je in een keer de hele schuld te voldoen. Of je hebt gespaard of je verkoopt je huis. En dan maar hopen dat je genoeg hebt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over geleend geld moet je altijd rente betalen.
In dit geval betaal je 30 jaar lang alleen rente over die 220.000. Na die tijd moet je in een keer 220.000 terug betalen (meestal is een KEW of een BEW erbij afgesloten, je betaald premie en aan het aan het eind los je af).

Waarom kiezen mensen voor deze aflossingsvorm? Tenminste dat is een logische vervolgvraag.
Omdat je constant over 220.000 EUR rente betaald heb je een hogere hypotheekrente aftrek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aflossingsvrij wil zeggen, dat de geldnemer niet verplicht is de lening af te lossen. Hij kan dus volstaan met het betalen van de rente.

De truc is inderdaad, dat met de huidige fiscale wetgeving, de geldnemer deze rente mag aftrekken. En dat dus 30 jaar lang.

De bedoeling is eigenlijk, dat hij wel geld voor de aflossing opzij zet, maar dat op zijn eigen manier kan doen. Dus bijvoorbeeld op een spaarrekening zetten, of beleggen.
De rente die hij krijgt vanwege die spaarrekening, is belastbaar, maar slechts voor een deel.
Kortom: fiscaal gezien is de aflossingsvrije hypotheek heel aantrekkelijk. Hij is goedkoper dan een annuïteitenhypotheek.

Trouwens, in het Lente-akkoord wordt hier een stokje voor gestoken. De fiscale aftrek zal voortaan alleen nog maar voor de annuïteitenhypotheek gelden.

Sommige mensen dachten namelijk, dat je een aflossingsvrije hypotheek niet hoeft af te lossen. Dat is een misvatting, en leidde tot veel narigheid.

Daarom vind het een goede maatregel van het kabinet, omdat hiermee die ellende voorkomen wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen namen een aflossingsvrije hypotheek omdat ze voorgehouden werd dat dit het maximale opbracht aan belastingvoordeel. Ze konden dit doen omdat de waarde van een huis in het verleden per jaar vaak meer steeg dan de rente die men moest betalen. Ook het inkomen ging omhoog. Mensen die 30 jaar geleden een hypotheek op een huis namen hebben een hypotheek van zeg 75000 euro, terwijl hun huis nu 300000 euro waard is.