Dat leren ze op het blinden instituut of te wel de binden school. Net als wij lezen en schrijven leren. leren blinden het brailleschrift.
ronron1212
12 jaar geleden
De puntjes zijn voelbaar. Brailletekens zijn opgebouwd uit zes puntjes. Die zes puntjes hebben elk een nummer. Is alleen punt 1 voelbaar, dan stelt dat de letter a voor, zijn 1 en 2 voelbaar, dan is dat de letter b, de letter z wordt gevormd door de puntjes 1, 3, 5 en 6.
Aan het lezen van braille gaat veel oefening vooraf. Het is niet zozeer de kunst om de letters te herkennen, maar meer om van die letters ook woorden te vormen. Wie dat kan, zal ook een zogeheten woordbeeld hebben opgebouwd: de braillelezer gaat dan met de vingertoppen zó snel over de tekens, dat ineens een heel woord wordt gelezen in plaats van elk teken apart. In dat opzicht is het lezen van braille te vergelijken met het lezen door zienden, ook die lezen ineens een heel woord en vaak nog meer dan alleen dat ene woord.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiende uitleg. +
Het brailleschrift is opgebouwd uit brailletekens. Die brailletekens, die elk gevormd worden door zes punten, in twee kolommen van drie, worden braillecellen genoemd en kunnen door het gevoelige gedeelte van de vinger worden aangevoeld. Je kunt gemakkelijk een rechthoekje tekenen door alle punten. Elk punt kan benoemd worden met een cijfer. Hierbij is cel 1 de cel links boven, cel 2 de cel links midden, cel 3 de cel links onder, cel 4 de cel rechts boven, cel 5 de cel rechts midden en cel 6 de cel rechts onder. Elke letter of teken bestaat uit één of meerdere van deze zes punten. Door dit systeem van zes punten kunnen 26 = 64 tekens gevormd worden, de spatie meegerekend. Die punten steken uit het papier zodat ze door het gevoelige gedeelte van de vinger worden aangevoeld. Het brailleschrift is leesbaar met de vingertoppen.
12 jaar geleden
hoe de braillecel is opgebouwd is al prima uitgelegd, je begint de letters te leren, niet in het klein, maar op een groot blok, waar de punten handmatig in- en uitgeplaatst kunnen worden, als dat lukt ga je oefenen op papier, als je de letters op papier onder de knie hebt, begin je met korte woordjes, dan zinnen en vervolgens een makkelijk boek, na heel veel oefening kun je echt boeken lezen, dit is voor iemand van boven de 18 bijna niet meer aan te leren, wel het lezen ,maar snelheid in het lezen krijgen niet, ik heb 4 jaar geleden braille geleerd en zit met mijn leestempo op het tempo van een kind uit groep 4/5, dat zal ook niet verbeteren, echter is het wel een gemak het te kunnen, om je kruidenpotjes bijv, te merken, het meelezen op je computer en nog veel meer.

Je wil dit weten voor een presentatie, als je nog wat tijd hebt, kun je de ooglijn bellen, nummer is op internet te vinden, die kunnen je gratis materiaal opsturen, oa een braillekaart en een eenvoudig boek.