Wat voor vakken moet je hebben om regisseur te worden?

Ik wil later misschien regisseur worden dus dan moet ik nu soort van beslissen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (1)

Eigenzinnigheid, besluitvaardigheid en goede communicatieve vaardigheden zijn nodig om goed te functioneren als regisseur. Het is vooral een creatief vak, waarbij het belangrijkste is dat je een passie hebt voor vertellen, dat je nieuwsgierig bent naar de wereld waarin je leeft, en dat je een mening hebt die je wilt delen. Talent en originaliteit zijn daarvoor belangrijk.

Een beginnend regisseur heeft
- kennis van literatuurgeschiedenis, theatergeschiedenis, dramaturgie en muziekgeschiedenis;
- kennis van de specifieke kenmerken van diverse programmasoorten: speelfilm, televisiefilm, korte speelfilm, dramaserie, soap, documentaire, evenement, informatiemagazine, actualiteitenrubriek, talkshow, amusementsprogramma
– basiskennis van production design, camera, licht, geluid en montage
– kennis van nieuwste technologische ontwikkelingen op het gebied van de
computervormgeving (virtual reality, special effects, after effects) en nieuwe media
– inzicht in hoe het publiek zal reageren (het constructieproces van de toeschouwer)
– sociologisch inzicht, met name ook de rol van de massamedia in de samenleving
– inzicht in de artistieke processen die zich afspelen wanneer in de ontwikkeling van een regieconcept naar de juiste vormgeving wordt gezocht
– kennis van alle facetten van het productieproces, met name ook de budgettaire kant
– kennis van auteursrecht
– basiskennis van marketing, sales, distributie en dergelijke; zaken die van groot belang zijn na de afronding van de productie.
- ook moeten je leidinggevende vaardigheden in orde zijn.

De meest geschikte opleiding voor het beroep van regisseur is de HBO-opleiding Regie aan de Nederlandse Filmacademie te Amsterdam. Hier staat tot in detail beschreven aan welke eisen je allemaal moet voldoen om deze studie te mogen gaan volgen: http://www.ahk.nl/fileadmin/download/film/studentenzaken/Toelating_en_selectie-Criteria2014.pdf

Welke vakken je op de middelbare school kiest maakt voor de toelating niet uit, het gaat vooral om jouw talenten en niet om je vooropleiding. Aanbevolen profielen zijn: C&M, E&M, N&G, of N&T.
Amadea
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Alle mogelijke profielen worden aanbevolen, wat die aanbevelingen op het eerste gezicht nogal overbodig maakt. Zit er dan misschien toch een voorkeursvolgorde in de aanbevelingen?