Als je een secretaresse opleiding volgt, heb je dan ook met de talen spreken te maken in het algemeen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ja, tijdens een dergelijke opleiding krijg je te maken met minimaal drie talen, zowel gesproken als geschreven. Uiteraard zijn dat Nederlands en Engels en daarnaast nog minimaal 1 MVT (Moderne Vreemde Taal). Er zijn honderden opleidingen in Nederland, zowel aan een ROC (niveau 3 of 4), aan een hbo als in de particuliere branche. In het voorbeeld in de link hieronder het ROC De Friesche Poort op diverse locaties in Friesland) is er voor gekozen om die derde taal Duits te laten zijn, maar er zijn ook scholen die Frans of Spaans aanbieden. Google maar eens op 'secretaresseopleiding'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op mijn opleiding tot secretaresse krijg ik Nederlands, Engels en Duits. Ik moet van deze talen de volgende examens behalen om uiteindelijk mijn diploma te krijgen: spreken (presenteren), gesprekken voeren, schrijven (vaak zakelijke brieven), lezen, luisteren, taalverzorging en grammatica. Taalverzorging en grammatica moeten op 4F niveau voldoende zijn, de overige onderdelen op (minstens) B2 niveau.

Het kan trouwens per school verschillen of je Duits op B1 of B2 niveau moet behalen.