Hoe kan ik mijn zoon van 8 het beste rekenen plus en min uitleggen?

Mijn Zion heeft moeite met plus en min sommen. Zijn er makkelijke ezelsbruggetjes voor met plus en min sommen? Bv 56+27 en bv 64-25?

Toegevoegd na 39 seconden:
Hij zit in groep 4

Toegevoegd na 9 minuten:
Ze mogen de sommen niet onder elkaar zetten. De sommen staan in rijtjes van 5 naast elkaar.

1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je precies met ezelsbruggetjes? Haalt hij plus en min door elkaar?
SimonV
9 jaar geleden
Misschien helpt het eerst de tientallen op te tellen of af te trekken:
50 + 20 = 70. 70 onthouden.
6+7= 13. 70 + 13 = 83
En
60 - 20 = 40. 40 onthouden.
4 - 5 = 1 tekort! Dus 40 - 1 = 39.
SimonV
9 jaar geleden
Wat daarbij nog kan helpen als je zegt dat het om euro's of appels gaat, iets concreets. Dan kan je zoon zich er meer bij voorstellen.

Het beste antwoord

Hoe ik het altijd heb geleerd is de getallen opdelen. Vaak werkt het verwarrend als de getallen 'moeilijk' op te tellen zijn doordat het geen mooi ronde getallen zijn.

Dus 56+27 kun je verdelen in 50+20 en 6+7. Vervolgens moet je die twee antwoorden bij elkaar optellen: 70+13 = 83.
Een niet rond getal bij een rond getal optellen is makkelijker dan twee niet-ronde getallen optellen.

Bij aftrekken geldt hetzelfde:
60-20 = 40
4-5 = -1
Dan moet je nog 1 van de 40 afhalen en heb je dus 39.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze onder elkaar zetten dus zo;
------+

Of met de methode van de vaas; je hebt een vaas waar 56 knikkers in liggen en daar doe je er 27 bij, want deze heb je gekocht van je zakgeld. Optellen als bij manier 1 en dan zeg je; nu heb je er 83, maar er gaan er 25 vanaf, want deze neem je mee om te gaan knikkeren. Hoeveel knikkers zitten er nu nog in de vaas? Dus 83-25. Dit weer onder elkaar zetten.

Deze manieren werkte bij mij altijd. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Er staat in de vraag
Ze mogen de sommen niet onder elkaar zetten. De sommen staan in rijtjes van 5 naast elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk is dat later pas toegevoegd, Ron ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet onder elkaar mogen zetten? Je mag toch altijd zelf bepalen hoe je een som oplost? Als je maar op het antwoord komt. Maar als het niet mag, dan zou ik eerst de tientallen bij elkaar optellen en vervolgens de eenheden en dan de uitkomsten hiervan weer bij elkaar optellen.