Ben je geslaagd als je een 4 hebt voor een kernvak op je centraal examen en een 6 voor schoolexamen?

Ben je geslaagd als je een 6 hebt voor een kernvak schoolexamen en een 4 hebt voor je centraal examen? (HAVO)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Dat betekent dan dat je een 5 staat voor dat kernvak. Met één 5 op een kernvak slaag je nog, maar als je een ander kernvak uiteindelijk ook op een 5 uitkomt ben je gezakt.

Stukje van de overheid:

Je bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen ten minste een voldoende is (onafgerond 5,5). Is dat zo, dan geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. Je bent geslaagd als:

alle eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 5 is en alle andere eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 4 is en de overige eindcijfers een 6 of hoger zijn en als het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is; of
voor 2 vakken de eindcijfers 4 en 5 of 2 x 5 zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is.

Bij je eindcijfers in het rijtje Nederlands, Engels en wiskunde mag je maar één 5 hebben. Voor de andere 2 vakken moet je dan een voldoende halen, dus 6 of hoger.