Word je met een Gymnasiumdiploma eerder aangenomen dan een Atheneumdiploma?

Ik zit in de derde klas van een zelfstandige Gymnasium, en ik ben van plan volgend jaar naar een scholengemeenschap te gaan om gewoon VWO te doen. De voornaamste reden is toch de klassieke taal Latijn, waar ik nu bijna twee onvoldoendes sta. Ik vind Latijn een erg moeilijk vak en haal daar sinds de tweede altijd slechte cijfers voor. De andere vakken gaan wel heel goed.
Ik wil later graag geneeskunde studeren, maar ik vroeg me af of een Gymnasium diploma daar voorrang krijgt.

Toegevoegd na 1 uur:
En kijkt een universiteit ook naar de school zelf? Dus naar de kwaliteit van de middelbare school of kijken ze alleen naar mijn cijfers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (2)

Met een gymnasiumdiploma krijg je geen voorrang bij de studie geneeskunde. Latijn zou echter wel handig zijn bij deze studie, omdat je na zes jaar Latijn leren de Latijnse namen van de delen van het lichaam makkelijker zou kunnen leren. Het is dus puur voor jezelf. De vereisten voor een studie geneeskunde staan in de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Weet je ook misschien of er gekeken wordt op welke school je hebt gezeten qua kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik niet. Het lijkt me niet, want in principe zegt de kwaliteit van de school niets over de kwaliteit van een individu op diezelfde school. Dat zou ook een vorm van discriminatie zijn.
Ivana
10 jaar geleden
Nee er wordt niet naar de school gekeken. Hoeft ook niet omdat de examens landelijk zijn en geslaagd is geslaagd, maakt niet uit op welk VWO.
Poet
10 jaar geleden
Bijna geen arts leert nog latijn op school. Engels is veel belangrijker. Later kun je nog makkelijk een klein cursusje dokterslatijn doen.
Aan oud grieks heb je al helemaal geen zier
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met Poet, en daarnaast is wis, sche, nat en bio wat verplicht is en belangrijk en vraagsteller heeft straks nog drie jaar Latijn gehad ook. Hoe denk je dat doktersassistenten die de mavo gedaan hebben hun Latijnse termen leren?
Nee, als je geneeskunde wil gaan studeren dan moet je zorgen dat je zo hoog mogelijke cijfers haalt, dus ook je gemiddelde want dan word je eerder ingeloot. Dus doe wat je wil doen en kies scheikunde, wiskunde B, natuurkunde en biologie en nog twee vakken naast Engels en Nederlands en ga voor hoge cijfers. Latijn is nergens voor nodig en haalt zo alleen maar je gemiddelde omlaag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat zijn mijn lotingskansen?
Hoe hoger je gemiddelde eindcijfer van het VWO, hoe groter je kans op inloten. Met een gemiddeld VWO eindcijfer van 8 of hoger word je
rechtstreeks toegelaten tot de opleiding en de instelling van je eerste voorkeur. Als je niet rechtstreeks wordt toegelaten krijg je een lotnummer en kom je in een lotingcategorie (gebaseerd op je gemiddelde eindexamencijfer) en doe je mee met de zogenaamde gewogen loting.
http://www.studereninleiden.nl/images/uploads/Geneeskunde/Veel_gestelde_vragen_over_de_loting_Geneeskunde_20121.pdf