Hoeveel salaris vraag ik als thuishulp?

Ik heb dit baantje onderling geregeld, via via. Wat kan ik hiervoor vragen? Is dat dan bruto of netto? Het is (wat mij betreft) wit werk. Ik ben ouder dan 23 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
ronron1212
10 jaar geleden
ga je in loondienst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat ben ik elders. Dit is bijverdienen.
fisbel
10 jaar geleden
Zonder preciesere gegevens over uw fiscale situtatie is het nauwelijks mogelijk iets te zeggen over belastingafdracht, invloed op toeslagen enzovoort. Zie mijn antwoord hieronder.
Antoni
10 jaar geleden
Misschien vind je via deze website de informatie die je zoekt: http://www.nationaleberoepengids.nl/beroep/search?e=Beroep&q=thuishulp

Het beste antwoord

zwart: 10€ is gangbaar geloof ik.
wit: dan zal de hulp-behoevende jou moeten aannemen als werknemer, of je moeten inhuren via een uitzendbureau of je moet over een VAR beschikken. wit is 12,50€ gangbaar.

de geholpene zal in 99% van de gevallen kiezen voor zwart. goedkoper, minder adminstratieve rompslomp, minder verplichtingen.

maar je kunt vragen wat je wilt. als jij denkt dat 25€ eerlijk is, en die ander vindt dat ook..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als u zwart werkt is € 12,50 een gebruikelijk loon. U hebt niets te maken met belasting / toeslagen. Het afgesproken bedrag krijgt u exact per uur.

Wit inkomen: de vraag – hoeveel kan ik per uur vragen, anders gesteld: wat houd ik netto per uur over is NIET te beantwoorden zonder extra gegevens als: is er een andere baan / uitkering, hoogte jaarinkomen / fiscaal partner of niet / leeftijd evtl. kinderen, zijn er toeslagen c.q. is er een toeslagpartner, welk inkomen heeft deze partner.

Bij inkomen in loondienst met een minimumlooon is het netto inkomen amper € 10 per uur bruto. Als uw inkomen niet hoger is dan ruim € 6000 per jaar is er geen belasting verschuldigd. Als uw inkomen zo'n € 10.000 is moet er tussen de 11% en 12 % belasting worden betaald over dit inkomen. (rekening houdend met de heffingskortingen / geen kind jonger dan 12) Als uw totale inkomen zo'n € 20.000 is moet er ruim 30% belasting worden betaald.

N.B: als u niet in loondienst bent betaalt u ook ZVW-premie. Dat is 5,4% en komt bovenop de te betalen belasting. U krijgt hiervoor een aparte aanslag.

Als u een verdiende partner hebt en u heeft geen inkomen krijgt u de algemene heffingskorting uitbetaald via zijn inkomen. Dat is voor 2014 – € 1200. (geboren na 1962)

Als u kinderen hebt is de rekensom weer anders. Kinderen leveren over het algemeen belastingvoordeel op. Soms aanzienlijk belastingvoordeel. De inkomensafhankelijke combinatiekorting en de alleenstaande ouderkorting zijn voor 2014 resp. maximaal € 2133 en € 2266. Deze bedragen zijn belastingkortingen.

Maar laten we met een 'kleine' korting beginnen. Als u geen inkomen hebt, een verdienende partner én een kind jonger dan 12 jaar en u verdient de hierbovengenoemde € 10.000 hoeft u géén belasting te betalen. € 10.000 verdienen en € 0 belasting. N.B: een alleenstaande met een inkomen van ruim € 20.000 met kind jonger dan 12 jaar betaalt eveneens € 0 belasting.

Daarnaast is er het verhaal van de toeslagen. Extra inkomen levert minder toeslag op. Zeker als er huurtoeslag is kan dit oplopen tot een enkele duizend belastingnadeel.

Conclusie zou kunnen zijn:
De hoogte van uw uurloon is weliswaar van wezenlijk belang. Maar daarnaast is de belastingcontext niet weg te poetsen. € 20 per uur kan zomaar slinken tot minder dan €10. Terwijl € 10 bruto per uur best € 10 netto kan betekenen. Het is niet zo heel moeilijk om een situatie te bedenken waarbij een niet verdienende partner die een klein baantje aanneemt 'voor nop' werkt.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De 2500 tekens zijn vol. Toch nog een tip:
Zonder gedetailleerde belastingkennis is er best wat uit te rekenen. Het belastingprogramma van 2013 of 2012 op proef invullen (niet verzenden). En kijken wat de uitkomsten zijn. Te kiezen (fake) BSN-nummers bijvoorbeeld 2999.99.993 of 2999.99.981 of 1234.56.782 of 0123.45.672
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een lange reactie, thanks! Ik zat ook al te denken aan ongeveer 12.50, maar dan wit. Het is maar een bijbaantje om de hoek. Het ging me er om dat ik me niet laat onderbetalen.