Waarom is miscommunicatie een zwakte binnen een team in het speciaal onderwijs?

Ik ben een SWOT-analyse aan het schrijven voor een instelling van het speciaal onderwijs (Sterkte-zwakte analyse met daarbij aanbevelingen). Ik hoor vaak binnen de instelling dat er dingen laat doorgegeven worden (bijv. invalkrachten etc.) Nu wil ik onderbouwen waarom dit een zwakte kan zijn voor de instelling, maar kan geen passende theorie hieraan koppelen.
Waarom is dit een zwakte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat dat gestructureerd werken belemmerd. Als de collega's niet, weinig, of onduidelijk tegen elkaar zijn, dan worden er fouten gemaakt. Ook kan het de leerlingen beschadigen, omdat duidelijke afspraken dan niet goed gecommuniceerd worden. Waardoor het kind niet goed of niet voldoende behandeld wordt. Miscommunicatie kan voorkomen worden door goed naar elkaar te luisteren en duidelijk te verwoorden wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het onderwerp dat je in je SWOT-analyse wilt behandelen, wordt 'interne communicatie' (binnen organisaties) genoemd. Om te onderbouwen waarom een zwakke interne communicatie een zwakte is, raad ik aan om te verwijzen naar de functies van interne communicatie.

Ondermeer in dit document (dspace.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/.../0107-Interne%20communicatie.doc‎) worden de functies van interne communicatie handig onder elkaar gezet. Genoemd worden o.a.:
• Het ondersteunen van het primaire proces. Dat wil zeggen het uitwisselen van informatie ten behoeve van de operationele taken.
• Het bevorderen van betrokkenheid, motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel bij medewerkers
• Het bevorderen van goede onderlinge verhoudingen
• Het bevorderen van kennis en ervaring in de gehele organisatie

Als de communicatie in een organisatie niet verloopt, heeft dit dus o.a. gevolgen voor de kwaliteit van het werkproces, kan het de motivatie en gevoel van verantwoordelijkheid van werknemers verlagen, en wordt kennis en ervaring van de organisatie geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je kan beter de volledige link bij je antwoord zetten. Dan is het document waar je naar verwijst ook werkelijk te lezen door de vraagsteller. Een haakje erachter zetten maakt de URL op deze website helaas ook onbruikbaar. dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/9089/1/0107-Interne%20communicatie.doc
Antoni
10 jaar geleden
Deze dus: http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/9089/1/0107-Interne%20communicatie.doc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, dank voor de tip Antoni! Ik zal erop letten.