Hoe leer je kinderen de kwaliteit van bronnen te beoordelen? Bijvoorbeeld voor werkstukken.

Ik zie kinderen hun werkstukken voor school bij elkaar googelen maar ze kunnen niet zo goed inschatten welke bron deugdelijk is en welke niet. Is er een manier waarmee je ze het onderscheid zelf kunt laten beoordelen?

10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke leeftijd?
Poet
10 jaar geleden
10 tot 16

Het beste antwoord

Misschien zou je kinderen kunnen leren een onderscheid te maken tussen primaire en secundaire bronnen. Hoe een schrijver aan informatie is gekomen is een belangrijke bron voor de deugdelijkheid van de informatie. Laat ze dus bekijken wat voor bronnen een auteur van een bron gebruikt heeft. Heeft de auteur zelf dingen gezien of bedacht, dan moet je het vergelijken met andere bronnen.
Bij goede bronnen wordt er altijd een bronvermelding gedaan. Wanneer er geen bronvermelding gedaan wordt, is de deugdelijkheid sowieso twijfelachtig, je weet dan immers niet waar de informatie vandaan komt of waar een standpunt op gebaseerd is. Als de bronnen wel duidelijk aangegeven worden, kun je ze laten bepalen hoe goed de bronkeuze is, aan de hand van vragen als: hoeveel bronnen zijn er gebruikt? Zijn er verschillende soorten bronnen gebruikt? Zijn de bronnen die er gebruikt zijn eenzijdig of juist niet (oftewel verkondigen ze steeds dezelfde mening, of spreken bronnen elkaar tegen)? Blijkt uit de bron dat de auteur naar tegenstrijdige informatie op zoek is gegaan? Als leerlingen ergens over moeten schrijven en ze stuitten op een bepaalde mening, laat ze dan zoeken naar tegenargumenten om die mening onderuit te halen.
Het beoordelen van bronnen is erg lastig, en je kunt niet van kinderen van 10 jaar verwachten dat ze dat al heel goed kunnen. Meestal geldt gewoon dat ze er veel mee aan de slag moeten, dus vaak werkstukken moeten maken en daar goede feedback op moeten krijgen. Maar door er bewust aandacht aan te besteden, zou je ze wel op weg kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij hebben altijd geleerd:
-Wikipedia is géén geldige bron, iedereen kwakt hier maar wat op en vaak klopt het niet.
-als je een feit meerdere malen tegenkomt, dus in verschillende bronnen, mag je ervan uitgaan dat het betrouwbaar is en dus gebruiken.
-je moet kunnen achterhalen wie het geschreven heeft, en eventueel de achtergrond van die persoon zoeken, zodat je de bron goed kunt interpreteren.
-maak gebruik van boeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Die tweede is heel gevaarlijk. Alle complotsites schrijven namelijk hun angstverhalen van elkaar over. Zo zul je het verhaal dat vliegtuigen ons besproeien met chemicaliën om ons onder controle te houden, op een heleboel sites tegenkomen. Het lijken dan verschillende bronnen, maar ze hebben het gewoon van elkaar gekopieerd. Zo'n verhaal is dus absoluut niet betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nuja, het gaat hier over kinderen he. Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal, zo kun je voor alles wel wat vinden. Je weet toch nooit of iets echt klopt. Bovendien, als ze zo'n onderwerp gaan behandelen zullen ze wel in examenklas havo of vwo zitten. Dan zijn ze al slim genoeg om onzin eruit te vissen, een nuchtere kijk te hebben en dit soort dingen kritisch bekijken. Dat weet ik tenminste van mijzelf én medeleerlingen.
Bij deze vraag zat ik mee te denken aan een werkstukje geschiedenis over Willem van Oranje o.i.d.
Poet
10 jaar geleden
Wikipedia is op zichzelf geen geldige bron. Maar het is wel heel handig om in kort bestek een beeld van een thematiek te krijgen
Poet
10 jaar geleden
Misschien moet je een onderscheid maken tussen bronnen / aanpak voor oriëntatie op een thematiek en bronnen waar feitelijke kennis uiteindelijk vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou inderdaad een optie zijn, zeker voor de bovenbouw. Echter accepteren de meeste scholen Wikipedia wel als bron hoor haha.
Vaak staan daar ook wel artikelen doorgelinkt die je wél kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met wikipedia is op zich niets mis, zeker niet als het artikel verwijst naar andere bronnen. Er zijn onderzoeken gedaan waarbij wikipedia niet onder deed tov de Encyclopedia Brittannica.
Poet
10 jaar geleden
Bron? ;-)
Heel veel volwassenen zijn ook niet in staat bronnen te boordelen, gezien de klinkklare onzin die je her en der verspreid tegen komt en de verkeerd geciteerde bronnen of verkeerd geïnterpreteerde feiten of "meningen". Niets zo goed als een degelijk boek voorzien van namen van gerespecteerde schrijvers en noten of de Winkler Prins bijvoorbeeld (gezien het niveau van scholieren).
Ik denk dat je als docent de leerlingen alleen met name genoemde bronnen moet/ mag laten raadplegen en dat je ze die ook dus tevoren opgeeft . Altijd bronvermelding eisen. Een leerling heeft nog te weinig kennis en heeft geen levenservaring en kan domweg niets beoordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast de vele waardevolle tips die al werd gegeven denk ik dat je je leerlingen 'goed kennis moet leren maken' met Google. Het is gemakkelijk om te zeggen dat jongeren niet goed om kunnen springen met informatie, maar een eerste stap om hen op de juiste weg te zetten is hen leren hoe ze met Google moet werken. Je kan bijvoorbeeld zoekopdrachten geven, maar waarbij je de nadruk legt op een niet cruciale term. Google zal je dan resultaten geven die misschien helemaal niet relevant zijn voor je onderzoek. Jongeren zijn dan misschien wel geboren achter de computer, toch mag je niet verwachten dat ze er ook degelijk mee kunnen omspringen. Onderzoek wees uit dat sommige internetgebruikers incompetent zijn in het opzoeken van informatie via het web.

De Engelstalige Wikipedia wordt niet erkend als een goede bron. Toch moet jij je leerlingen aanzetten om hier gebruik van te maken. Wikipedia bevat heel veel informatie en die kunnen ze gebruiken om gerichter te zoeken, om hun informatie gemakkelijker en sneller te vinden. Het internet is een gigantische opslagruimte vol informatie, ongeordend, ongecontroleerd en vooral heel onduidelijk. Erin zoeken levert je uren en soms dagen frustraties op. Jouw leerlingen kennen dat gevoel waarschijnlijk ook en zien daarom misschien al op voorhand op tegen die werkstukken. Leer hen dus hoe ze met het internet om moeten springen en dan zullen zij misschien gemotiveerder zijn om kwalitatieve werkstukken af te leveren.