Hoe leer je kinderen de kwaliteit van bronnen te beoordelen? Bijvoorbeeld voor werkstukken.

Ik zie kinderen hun werkstukken voor school bij elkaar googelen maar ze kunnen niet zo goed inschatten welke bron deugdelijk is en welke niet. Is er een manier waarmee je ze het onderscheid zelf kunt laten beoordelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien zou je kinderen kunnen leren een onderscheid te maken tussen primaire en secundaire bronnen. Hoe een schrijver aan informatie is gekomen is een belangrijke bron voor de deugdelijkheid van de informatie. Laat ze dus bekijken wat voor bronnen een auteur van een bron gebruikt heeft. Heeft de auteur zelf dingen gezien of bedacht, dan moet je het vergelijken met andere bronnen. Bij goede bronnen wordt er altijd een bronvermelding gedaan. Wanneer er geen bronvermelding gedaan wordt, is de deugdelijkheid sowieso twijfelachtig, je weet dan immers niet waar de informatie vandaan komt of waar een standpunt op gebaseerd is. Als de bronnen wel duidelijk aangegeven worden, kun je ze laten bepalen hoe goed de bronkeuze is, aan de hand van vragen als: hoeveel bronnen zijn er gebruikt? Zijn er verschillende soorten bronnen gebruikt? Zijn de bronnen die er gebruikt zijn eenzijdig of juist niet (oftewel verkondigen ze steeds dezelfde mening, of spreken bronnen elkaar tegen)? Blijkt uit de bron dat de auteur naar tegenstrijdige informatie op zoek is gegaan? Als leerlingen ergens over moeten schrijven en ze stuitten op een bepaalde mening, laat ze dan zoeken naar tegenargumenten om die mening onderuit te halen. Het beoordelen van bronnen is erg lastig, en je kunt niet van kinderen van 10 jaar verwachten dat ze dat al heel goed kunnen. Meestal geldt gewoon dat ze er veel mee aan de slag moeten, dus vaak werkstukken moeten maken en daar goede feedback op moeten krijgen. Maar door er bewust aandacht aan te besteden, zou je ze wel op weg kunnen helpen.

Wij hebben altijd geleerd: -Wikipedia is géén geldige bron, iedereen kwakt hier maar wat op en vaak klopt het niet. -als je een feit meerdere malen tegenkomt, dus in verschillende bronnen, mag je ervan uitgaan dat het betrouwbaar is en dus gebruiken. -je moet kunnen achterhalen wie het geschreven heeft, en eventueel de achtergrond van die persoon zoeken, zodat je de bron goed kunt interpreteren. -maak gebruik van boeken.

Heel veel volwassenen zijn ook niet in staat bronnen te boordelen, gezien de klinkklare onzin die je her en der verspreid tegen komt en de verkeerd geciteerde bronnen of verkeerd geïnterpreteerde feiten of "meningen". Niets zo goed als een degelijk boek voorzien van namen van gerespecteerde schrijvers en noten of de Winkler Prins bijvoorbeeld (gezien het niveau van scholieren). Ik denk dat je als docent de leerlingen alleen met name genoemde bronnen moet/ mag laten raadplegen en dat je ze die ook dus tevoren opgeeft . Altijd bronvermelding eisen. Een leerling heeft nog te weinig kennis en heeft geen levenservaring en kan domweg niets beoordelen.

Naast de vele waardevolle tips die al werd gegeven denk ik dat je je leerlingen 'goed kennis moet leren maken' met Google. Het is gemakkelijk om te zeggen dat jongeren niet goed om kunnen springen met informatie, maar een eerste stap om hen op de juiste weg te zetten is hen leren hoe ze met Google moet werken. Je kan bijvoorbeeld zoekopdrachten geven, maar waarbij je de nadruk legt op een niet cruciale term. Google zal je dan resultaten geven die misschien helemaal niet relevant zijn voor je onderzoek. Jongeren zijn dan misschien wel geboren achter de computer, toch mag je niet verwachten dat ze er ook degelijk mee kunnen omspringen. Onderzoek wees uit dat sommige internetgebruikers incompetent zijn in het opzoeken van informatie via het web. De Engelstalige Wikipedia wordt niet erkend als een goede bron. Toch moet jij je leerlingen aanzetten om hier gebruik van te maken. Wikipedia bevat heel veel informatie en die kunnen ze gebruiken om gerichter te zoeken, om hun informatie gemakkelijker en sneller te vinden. Het internet is een gigantische opslagruimte vol informatie, ongeordend, ongecontroleerd en vooral heel onduidelijk. Erin zoeken levert je uren en soms dagen frustraties op. Jouw leerlingen kennen dat gevoel waarschijnlijk ook en zien daarom misschien al op voorhand op tegen die werkstukken. Leer hen dus hoe ze met het internet om moeten springen en dan zullen zij misschien gemotiveerder zijn om kwalitatieve werkstukken af te leveren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100