Onderneming starten, ja of nee?

Ik heb een fulltime job. Daarnaast verdien ik rond 400 euro per maand aan webdesign en websites advertenties.

1. Wanneer is het verstandig om een eenmanszaak te registreren?
2. En is het uberhaupt nodig?
3. Wat zijn de voor- en nadelen?
4. Wat zijn mijn verplichtingen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Ik heb een fulltime baan en verdien ook geld met websites maken. Ik heb een eenmanszaak...

Anway, er zitten voor en nadelen aan, de nadelen zijn dat je btw moet afdragen over je opdrachten. Over je winst moet je loonbelasting betalen aan het eind van het jaar.

Je moet elke 3 maanden een belasting opgave doen. Je moet elk jaar de KVK betalen.

De voordelen zijn dat je BTW kun terug krijgen als je zakelijk dingen koopt (laptop bijvoorbeeld).

Voor 400 euro per maand denk ik niet dat het de moeite is, plus dat je dus veel aan de belastingdienst moet betalen en minder zelf mag houden.

Ik ga natuurlijk niet zeggen dat je belasting moet ontduiken maar in het geval dat je de 400 euro per maand contant krijgt (zwart) en uitgeeft aan boodschappen of soms benzine ofzo en je loon gebruikt om dingen via de bank te betalen (huur/hypotheek enz.) zal er niet snel iemand achterkomen... ;-)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik denk trouwens dat je beter jezelf deze vraag moet stellen: Wil je in de toekomst fulltime voor je onderneming gaan werken of wil je deze dingen naast je werk blijven doen? In het geval je fulltime voor je onderneming wil blijven werken zou ik een onderneming starten en anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het opstarten van een eenmanszaak komen verschillende zaken kijken. Allereerst zou het verstandig zijn om te kijken of je geen inkomsten mist uit bijvoorbeeld de baan die je nu hebt, zou je een eenmanszaak opstarten.
Zulke misgelopen kosten heten ''opportunity costs''. Zou je bijvoorbeeld meer verdienen bij de baan die je nu hebt, dan bij de onderneming die je gaat starten - dan loop je inkomen uit arbeid mis. Ook het kapitaal dat je in de onderneming steekt zou elders ondergebracht kunnen worden om daar rente op te ontvangen: inkomen uit kapitaal.
uiteraard is natuurlijk niet heel erg als je iets minder verdient in je eigen zaak dan wanneer je je diensten bij een bedrijf aanbiedt, maar wanneer de verschillen aanzienlijk zijn, is het verstandig te heroverwegen.

Bedenk je ook, dat bij een eenmanszaak geen onderscheid gemaakt wordt tussen het kapitaal van de zaak en jouw eigen kapitaal. Mocht je bedrijf dus failliet gaan en schulden hebben, dan worden deze verhaald op jouw privevermogen.

1. Je eenmanszaak moet geregistreerd worden. Dit doe je bij de KvK in jouw regio.

2. voordelen van de eenmanszaak zijn dat alle winst die je maakt, door jou opgenomen mag worden. De winst van je bedrijf is immers je inkomen. Je betaalt hierover inkomstenbelasting in BOX 1. Bij de eenmanszaak geldt er een ondernemersaftrek (hoe meer je verdient, hoe minder aftrek. deze aftrek gaat van je winst VOOR belasting af en hier betaal je dus geen belasting over) en heffingskortingen (algemene korting €2.074 en arbeidskorting €1.443). en natuurlijk het genot van het werken voor je eigen zaak.

nadeel is dus dat je prive aansprakelijk bent voor ALLE schulden die het bedrijf maakt. als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen, dan kunnen ook alle schulden op je partner verhaald worden.
Als je bedrijf veel verdient, kan ook de keuze voor de rechtsvorm nadelig zijn. Maak je veel winst, dan zou een B.V. of een V.O.F. voordeliger zijn (de vennootschapsbelasting is aanzienlijk lager dan de inkomstenbelasting). Wel zou je dan over de winst die je aan het bedrijf onttrekt, weer inkomstenbelasting moeten betalen... (bij hogere winst is dit alsnog voordeliger!)

3. je verplichtingen zijn sowieso dat je de algemene verzekeringen aanschaft (inboedel, wao, aow, etc.). Je moet je inschrijven bij de kamer van koophandel.
een nadeel

meer kan ik even niet verzinnen, eventueel kan ik later nog wat meer info toevoegen. hoop dat je hier voor nu wat aan hebt... succes met je zaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet kijken wat je nodig hebt of wat reeel is om een kvk inschrijving te doen, je moet kijken naar hetgeen een kvk inschrijving je gaat of kan gaan opleveren.
Maak gewoon een tabel met plus- en minpunten. Denk aan jaarlijkse kosten, eventueel een boekhouder, btw-nummer, verdien je genoeg om profijt te trekken van alle startersvoordelen, krijg je meer/betere klanten als bedrijf zijnde, kun je er beter door groeien, e.d.
Zeker als starter is 99.9% van de ondernemers bezig met opdrachten verzamelen en de kop boven water houden en slechts de rest houdt zich ook met de boekhouding bezig.
Maak een tabel met keiharde getallen en dan weet je precies welk risico je aangaat.

Ps vergeet geen ondernemingsplan ?

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord, maar een ondernemingsplan is alleen voor de bank als je vermogen wilt lenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 trouwens
Het hebben van een onderneming kan heel veel voordelen hebben; zeker op fiscaal gebied. Aan de andere kant komen er ook zaken om de hoek kijken waar je waarschijnlijk nog niet aan hebt gedacht. Het is dus goed om een gedegen afweging te maken of je jezelf wel of niet gaat inschrijven bij de kvk (en dus officieel ondernemer wordt).

Enkele fiscale voordelen op een rij:
1) Je hebt recht op starters- en zelfstandigenaftrek als je meer dan 1225 uur per jaar in de onderneming werkt
2) Je hebt recht op 12% mkb-winstvrijstelling
3) Je hebt recht op investeringsaftrek
4) Alle kosten die je nu zelf betaalt zijn ineens aftrekbaar.

Enkele nadelen:
1) Je winst is ineens belast
2) Je moet btw in rekening brengen voor je diensten
3) Je bent verplicht een goede administratie bij te houden
4) Je krijgt meer kosten (kvk, visitekaartjes, drukwerk etc)

In principe zou je je inkomsten die je nu binnen krijgt toch al moeten opgeven bij de aangifte inkomstenbelasting (opbrengsten uit overige werkzaamheden), dus het ontwijken van inkomstenbelasting zou geen reden moeten zijn om wel of geen bedrijf te starten. Sterker nog: ik denk dat het fiscaal een stuk aantrekkelijker is om juist wel een bedrijf te hebben zodat je in aanmerking komt voor die 12% mkb-winstvrijstelling.

Wat wel erg belangrijk is is dat je goed moet kijken naar de toekomst. Als je nu een eigen bedrijf zou starten terwijl er in de toekomst geen nieuwe opdrachten zijn zou ik het zeker niet doen.

Al met al heb je heel wat om over na te denken. Misschien is het een goed idee om eens te gaan praten met iemand van de kamer van koophandel. Die kunnen je advies geven dat meer op jouw persoonlijke situatie is afgestemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of je je naar buiten toe als ondernemer profileert, of dat je incidenteel links en rechts gewoon wat bijverdient, zonder dat je je min of meer professioneel georganiseerd hebt. In het eerste geval heb je geen onderneming en hoef je je ook niet bij de kvk te melden. Je bent echter wel belastingplichtig voor de omzetbelasting. Je zult je dus bij de Belastingdienst moeten melden en elk kwartaal aangifte omzetbelasting moeten doen. Bedenk dat je ook recht hebt op vooraftrek van omzetbelasting (omzetbelasting die door leveranciers in verband met je bijverdiensten in rekening is gebracht).
Als je een min of meer georganiseerde onderneming hebt, ben je verplicht je te registreren bij de kvk. Je krijgt bij de kvk ook een formulier voor melding bij de belastingdienst.
De bij enkele andere antwoorders vermelde ondernemersfaciliteiten zijn slechts onder voorwaarden van toepassing. je moet bijvoorbeeld voldoen aan het urencriterium.
Of je nu een onderneming hebt of slechts een bijverdienste, zorg dat je altijd een behoorlijke administratie bijhoudt van wat je allemaal doet. Dit kan van belang zijn als de Belastingdienst een boekenonderzoek wil gaan doen. Als dan blijkt dat je inkomsten slecht zijn gedocumenteerd, kan de Belastingdienst je een aanslag opleggen op basis van een schatting. Het kan dan erg lastig zijn deze schatting te weerleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet of het verstandig is je eigen onderneming te starten in deze tijd in een markt waarbij de besteedbare euro's minimaal zijn, zeker voor kleine bedrijven. Daarnaast zeg je 400 euro nu per maand te verdienen. Dit is waarschijnlijk bruto?

Als je ondernemer bent, en bijvoorbeeld helemaal voor jezelf gaat, heb je te maken met een aantal vaste lasten, denk bijvoorbeeld aan je verzekeringen (AOV) of je updates van programma's etc. Daarnaast denk ik vooral; wat en waarin ga jij je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten? De markt waarin je zit is namelijk erg verzadigd met vooral jonge studenten op het HBO die een bedrijf voor zichzelf starten. Waarom gaan klanten bij jou kopen?

Je stelt de vraag; is het uberhaupt nodig? Als je weet hoe je je kunt gaan onderscheiden, kun je een marktonderzoek gaan doen waarbij je uitzoekt of het écht nodig is. Dat kunnen wij niet zeggen, maar mijn eigen inzicht zegt van niet. Starters maken liever nu zelf een website via Strato bv. omdat ze niet het geld hebben om een professionele website te laten maken.

Voor en nadelen zijn er zeker, maar die zijn al eigenlijk genoemd. Voordelen zijn vooral dat je je eigen werk in de hand hebt, wanneer je werkt en wat je (wil) verdient. Wat ik zelf nog steeds een nadeel vind is dat je best veel administratie moet bijhouden. Je hebt dus uren waarbij je écht iets verdient, maar ook uren die je niet kunt berekenen. Dit moet je echter wel meenemen in je uurtarief.

Je verplichtingen als ondernemer zijn erg veel, maar wellicht kun je het beste contact opnemen met de Kamer van Koophandel. Zij kunnen in jouw specifieke geval goed kijken naar wat je wel of niet nodig bent.