Een eenmanszaakje heeft omzet van € 5.000,- pj. Accountant vraagt voor jaarrekening + Aang.ink.bel. € 500,-. Is dat niet wat veel?

Klein bedrijfje. Nauwelijks omzet (Soms minder dan € 5.000 per jaar). Weinig werk voor ervaren accountant, zeer weinig overleg/adviesvraag. Lever ink./uitg. cijfers digitaal aan (Excel) + klapper met bonnetjes, rekeningen (31 rekeningen in 2011...). Toch blijft rekening altijd € 500,00. Tijd voor een nieuwe accountant? En kan ik nu nog wisselen van accountant of is de tijd daar te krap voor, of kan ik nog uitstel krijgen? Bestaan er richtprijzen voor dit soort werkzaamheden?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zit nu bij een Financieel Administratiekantoor...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom doe je het niet zelf?

Antwoorden (7)

175 euro per uur is een gemiddelde richtlijn. En 500 euro is best redelijk te noemen. Je zou nog kunnen switchen, echter schat ik de kans klein dat je veel gaat besparen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je geen accountant nodig maar kan een boekhouder dit ook doen. Accountantskantoren zijn vaak duur. Vraag eens wat prijzen op bij andere administratiekantoren, bijvoorbeeld via http://www.zoekmijnboekhouder.nl. Uitstel kan zeker nog aangevraagd worden (zelf tot 1 april, een boekhouder dacht ik tot 1 mei).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is veel. Boekhouders zijn net als automonteurs, je krijgt achteraf de rekening gepresenteerd en als je geen verstand hebt van wat ze gedaan hebben, dan moet je ze maar geloven.

Dat gezegd hebbende, als de persoon die jouw aangifte doet doorgeleerd heeft en een accountant is, dan kan zijn uurtarief prima 100-150 euro per uur zijn. 4 a 5 uur werken aan een administratie (invoeren van gegevens in zijn computerprogramma, controleren, afschrijvingen doen, jaarrapport opstellen, controleren van cijfers, belastingaangifte invoeren, bijzondere aftrekposten noteren), dat ben je er wel aan kwijt. Maar natuurlijk weet jij net zo goed als ik dat het meeste van het werk door de administratief medewerkers gedaan wordt.

Het kan dus lonen om op zoek te gaan naar een boekhouder die hetzelfde werk voor een uurtarief van 40-70 euro doet.

Je hebt overigens nog even de tijd om een nieuw iemand te vinden. Je kan zelf uitstel vragen. Je moet dit voor 1 april doen. Je krijgt dan tot 1 september om de aangifte te doen. Je kan dus nog even zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het al eens aangekaart en men zegt er 10 uur mee bezig te zijn.... Jaarrekening, btw aangifte, inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, het is niet onredelijk, maar overleg dan eens over de noodzakelijke acties. Een jaarverslag is niet noodzakelijk. Met alleen het opstellen van een balans en een W&V rekening kom je ook vooruit. De BTW-aangiftes kan je zelf gaan verzorgen: je boekhouder hoeft ze dan alleen aan het eind van het jaar te controleren (en eventueel te corrigeren). Zo bespaar je denk ik al een paar uur tijd uit.
een zaak met een omzet van minder dan € 5000,- per jaar (dat is de grens) hoeft geen belasting aangifte en geen accountantsverklaring te overleggen (doe ik al jaren en is okay).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor iemand met een klein bedrijfje waar per maand nog niet eens 500 euro wordt omgezet is 500 euro wel veel voor alleen uitgave voor de accountant....dat is 10 % van de jaaromzet???

Ik heb eens gekeken bij de belasting, hiervoor heb ik een site gevonden waar aangeboden was per maand voor 59 euro te doen.....dan is je gehele administratie verzorgd voor een jaarbedrag van 12 x 59 = € 708,= per jaar.

http://www.linkedboekhouding.nl/zzp-administratie-boekhouding?gclid=CK6prI_K4a4CFYODDgodyEZ75Q

Maar dat is dus de bedoeling niet voor jou, veel te duur.

Je zou dus op internet een advertentie kunnen plaatsen voor een boekhouder waar je naar op zoek bent voor ... uren per jaar om je belastingaangifte te kunnen regelen en verder kan je je eigen boekhouding bijhouden natuurlijk, dat is het goedkoopste.....(mits je dit zelf kan natuurlijk, anders is hiervoor een cursus volgens zelfs nog goedkoper dan deze accountant per jaar die zo'n beetje 40 euro bruto per uur verdienen gemiddeld)

succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel boekhouders/belastingadviseurs die dit vanuit een eenmanszaak doen. Zelf vind ik 500 euro best veel. Of de tijd om nu te wisselen te krap is, daar kun je alleen maar achter komen door informatie in te winnen.

Wellicht is het een idee om een oproep te doen op Twitter of Facebook. Ik durf te wedden dat je de nodige reacties krijgt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kunt u contact met mij opnemen!
Als u alles zelf voorbereid in Excel, zou het waarschijnlijk voor de helft kunnen.