Waar moet ik rekening mee houden als ik verhuis naar Belgie?

Hallo,

Ik woon nu in Nederland. Mijn ouders willen verhuizen naar Belgie.
Ik ben student en ontvang studiefinanciering en zorgtoeslag.
Hoe zit dat in Belgie? Heb je daar studiefinanciering en hebben ze daar ook ov reisproduct speciaal voor studenten?

Tijdje geleden ben ik wel in Belgie geweest gewoon een dagje weg, maar ik weet helemaal niets van Belgie qua maatschapij en alles.

Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor verplaatsingen met tram of bus heb je de Buzzy Pazz:De Buzzy Pazz is een abonnement voor kinderen en jongeren van 6 tot en met 24 jaar. Met een Buzzy Pazz mag je onbeperkt reizen op alle geregeld vervoer van De Lijn, behalve op de Limburgse snellijnen. Als je 12 jaar of ouder bent, mag je als abonnee bovendien maximaal 4 kinderen van 6 tot en met 11 jaar gratis meenemen.
Voor de trein(NMBS):Schooltreinkaart: reis aan een studentenprijsje naar je studieplaats
Je kiest 1, 3 of 12 maanden van onbeperkt reizen op je vast traject naar de universiteit of school.

Qua financiering kan je beroep doen op een studiebijlage(afhankelijk van inkomsten ouders):Een studietoelage, vaak ook 'studiebeurs' genoemd, is de steun die de gemeenschappen toekennen aan minder begunstigde leerlingen. Deze steun kan worden aangevraagd tijdens het middelbaar en het hoger onderwijs. Om in aanmerking te komen voor een studiebeurs moet u aan verschillende voorwaarden voldoen:

voltijds onderwijs volgen in een onderwijsinstelling
een regelmatige leerling zijn
geen academiejaar overdoen of geen schooljaar volgen dat overeenstemt met hetzelfde niveau of een niveau lager dan het afgemaakte voorgaande jaar (behalve in uitzonderlijke gevallen)
het toegestane maximale inkomen niet overschrijden.

Andere sociale vergoedingen zijn er niet.