Mijn kind wil van VMBO naar HAVO, wat zijn de eisen?

Mijn kind doet momenteel VMBO KB/TL 1 (mengklas) en voelt zich ook niet prettig op die school. Mijn kind wil graag volgend schooljaar naar HAVO 2. Hij heeft zeker de inzet en doet er alles voor.. Maar wat zijn de vereisten om volgend schooljaar naar HAVO 2 in aanraking te komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zal je aan de school moeten vragen waar hij naar toe wil. Als het überhaupt mogelijk is. Er is volgens mij geen landelijke standaard voor zoiets.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer ze hoge punten haalt, kan ze de volgende school overtuigen dat HAVO binnen haar/zijn capaciteit valt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erna55 Kan het volgens jou sowieso? Ik zou als school zeggen je kan wellicht naar HAVO1. Ken je praktijk gevallen VMBO1>HAVO2?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het enige wat hij wil is naar HAVO 2... Hij heeft er alles voor over. De enige vraag is, is of hij bepaalde cijfers voor bepaalde vakken moet halen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft hij er HAVO1 voor over, of wel een jaar "blijven zitten"? Want dat is de methode die ik ken.
MAVO4>HAVO4 (van vroeger). m3>h4 en m4>h5 waren ondenkbaar. Daarom vraag ik me af of VM1>H2 überhaupt mogelijk is. Ongeacht de cijfers en vakken en wat nog. Dus vandaar mijn vraag aan Erna55.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu is M4>H4 niet blijven zitten natruurlijk maar goed je snapt het idee.
Erna55
8 jaar geleden
@MrTomaat Wanneer je aankomt met een cijferlijst om U tegen te zeggen, dan zou de school het mogelijk eerder aandurven.
Ik ken 1 geval van een kind waarbij haar eerste opleiding zei "wat doe je hier, je moet hoger ". De betreffende school heeft bemiddeld bij de volgende hogere opleiding.
De afspraak werd gemaakt dat de leerling weer terug zou komen als de studie toch te zwaar bleek.
( inmiddels is studente bezig met promotieonderzoek )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Ik zal ook de laatste zijn die zal zeggen dat het allemaal niet kan. Ik probeer vooral te zeggen dat het lastig is en volgens mij allesbehalve standaard. En dat scholen eerder zullen weigeren dan voor je gaan strijden. Het probleem van lager1 naar hoger2 is dat de cijfers nog zo goed kunnen zijn, maar je stof hebt gemist van hoger1. Dat in de zomervakantie inhalen wordt lastig.
Erna55
8 jaar geleden
@KvanKoesteren:
Er is geen regel voor voor.
Wanneer je zoon op ALLE vakken buitengewoon goede cijfers laat zien, dan is het mogelijk dat de HAVO het met hem aandurft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij mist de basis voor Havo 2, ik denk niet dat dit een wens is, die te realiseren is. Van een sterke leerling, zou hij afzwakken naar een leerling met een achterstand. Kan hij dat geestelijk aan? Ik denk dat er weinig scholen zijn, die deze sprong wagen, Havo 1 is denk ik realistischer.
Hij voelt zich nu niet prettig op school, is het niveau de oorzaak, of speelt er iets anders mee? Is er bijvoorbeeld een kans dat hij naar Havo 2 wil, omdat zijn vrienden daar zitten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waarom wachten tot na klas 1, als het zo goed gaat nu. Gelijk volgende week naar een havo gaan en vragen of hij naar klas 1 mag. In t ergste blijft hij dan zitten, maar heeft al n half jaar meegelopen. Nee heb je, ja kan je krijgen, zullen wel allerlei kul argumenten komen, maar probeer ze te overtuigen!! succes
Erna55
8 jaar geleden
@Theo15 : ik lees niet dat "het nu zo goed gaat" . De zoon heeft het niet naar zijn zin op deze school. Daarom wil hij naar de HAVO. Niet omdat het niveau nu te laag is.
Je opmerking : "Ze zullen wel allerlei kul argumenten komen " , begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, hij heeft het aardig makkelijk op school hoor! Gemiddeld genomen met alles een 7,5. En de inzet heeft hij zeker wel, hij heeft er tenslotte alles voor over. De reden waarom mijn zoon naar het HAVO wil is omdat hij dan naar een andere school (wel dezelfde naam maar een andere locatie) wil waar hij zich beter voelt. Hij vind de school ook niet leuk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het door jou gegeven argument IS geen argument, ze kijken naar inzet en cijfers maar zoals ik al in mijn antwoord zeg kan het lastig zijn omdat hij in een dakpanklas zit. Alsof je in een mavo/havo klas bent gezet en naar VWO wil. Die stap is erg groot.

Antwoorden (2)

De ontvangende Havo-school bepaalt de eisen. Bedenk even, dat de school waar hij nu op 'zit' voortgevloeid is uit het advies van de directeur van de basisschool, ondersteund door de resultaten van de CITO-toets. Het niveau zou dus moeten aansluiten. Wordt het "zich niet prettig voelen" veroorzaakt door het (achteraf voor hem toch te lage) niveau of door de sfeer op school of in de klas? Dat is een wezenlijk verschil.

Bedenk dat de hoeveelheid huiswerk op de Havo meer is, de stof moeilijker is en het tempo hoger ligt. Ook zal je kind aansluiting moeten krijgen op het vak Frans, wat in de eerste drie jaren Havo gegeven wordt.

Ter info een artikel over doorstroming na halen van het VMBO-diploma (andere situatie dus).

" Hoe stroom ik door van vmbo naar havo?

Doorstuderen vergroot je kansen op de arbeidsmarkt. Jaarlijks stromen er in Nederland dan ook 7000 leerlingen vanuit het vmbo door naar het havo. Het havo bereidt leerlingen voor op een opleiding in het hoger onderwijs. (...)De havo-scholen hebben doorgaans een aantal regels voor het doorstromen naar het havo na het behalen van een vmbo-diploma. De havo-school mag bij doorstroom maximaal een 6,8 eisen als gemiddeld eindexamencijfer.

(...)
Het vmbo bereidt leerlingen in principe voor op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Voor leerlingen die de leerweg Theoretische leerweg en Gemengde leerweg volgen, bestaat de mogelijkheid om na het diploma door te stromen naar het havo. Havo- en vmbo-scholen werken samen om potentiële leerlingen en hun ouders goed te informeren over de aansluiting op het havo en eventuele obstakels. Het havo is namelijk niet voor elke leerling geschikt. Havo-scholen hebben dan ook een toelatingsbeleid voor doorstromers vanuit het vmbo.

Toelatingsbeleid
Er bestaat geen wettelijke regeling voor de overgang van vmbo naar havo. De regels omtrent doorstromen worden door de school zelf opgesteld. De regels staan vermeld op de website van de school. Deze regels worden vaak toelatingsbeleid of toelatingsprocedure genoemd. Sinds 2012 moeten alle havo-scholen zich wel houden aan de toelatingscode die de VO-Raad heeft opgesteld. De VO-Raad heeft grenzen gesteld voor het toelatingsbeleid, omdat de verschillen tussen scholen te groot werden. Het toelatingsbeleid voor doorstromers mag niet in strijd zijn met deze toelatingscode. De toelatingsgrenzen zijn:

Havo-school die aanvullende eisen stelt voor toelating gaat in vroegtijdig stadium in gesprek met de poten

Toegevoegd na 6 minuten:
Restant artikel in reactie.
Computoon
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Havo-school die aanvullende eisen stelt voor toelating gaat in vroegtijdig stadium in gesprek met de potentiele leerling. In dit gesprek worden de toelatingseisen, advies van de vmbo-school en motivatie van de leerling besproken.
Havo-school betrekt het advies van de vmbo-school bij toelatingsbesluit. Bij afwijkende mening raadpleegt de havo-school de vmbo-school.
Havo-school stelt maximaal een 6,8 als gemiddeld eindexamencijfer als eis.
Havo-school hanteert dezelfde regels voor doubleren bij leerlingen van het vmbo als voor leerlingen uit het derde jaar havo.
Meer informatie over de toelatingscode is te vinden op: www.vo-raad.nl/userfiles/bestanden/VMBO-HAVO/Toelatingscode-vmbo-havo.pdf.
Er is geen vaste landelijke regel voor opstroming dus je zult contact moeten opnemen met de beoogde school. Als dat een hele andere school is kan dat lastig worden. Over het algemeen gelden er eisen als een 8 gemiddeld voor de kernvakken wiskunde, engels en nederlands en een 7,5 gemiddeld voor de overige vakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het wordt nog lastiger omdat je kind niet in een echt mavoklas zit maar in een dakpanbrugklas kader/vmbot Omdat ik niet weet op welk niveau je kind nu cijfers krijgt kan het nog lastiger zijn. Soms krijgen ze les op vmbot niveau maar cijfers op kaderniveau en dan moeten de cijfers nog hoger zijn om naar havo te kunnen. Vraag een gesprek aan met de beoogde school en met de huidige mentor.