Mijn kind wil van VMBO naar HAVO, wat zijn de eisen?

Mijn kind doet momenteel VMBO KB/TL 1 (mengklas) en voelt zich ook niet prettig op die school. Mijn kind wil graag volgend schooljaar naar HAVO 2. Hij heeft zeker de inzet en doet er alles voor.. Maar wat zijn de vereisten om volgend schooljaar naar HAVO 2 in aanraking te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De ontvangende Havo-school bepaalt de eisen. Bedenk even, dat de school waar hij nu op 'zit' voortgevloeid is uit het advies van de directeur van de basisschool, ondersteund door de resultaten van de CITO-toets. Het niveau zou dus moeten aansluiten. Wordt het "zich niet prettig voelen" veroorzaakt door het (achteraf voor hem toch te lage) niveau of door de sfeer op school of in de klas? Dat is een wezenlijk verschil. Bedenk dat de hoeveelheid huiswerk op de Havo meer is, de stof moeilijker is en het tempo hoger ligt. Ook zal je kind aansluiting moeten krijgen op het vak Frans, wat in de eerste drie jaren Havo gegeven wordt. Ter info een artikel over doorstroming na halen van het VMBO-diploma (andere situatie dus). " Hoe stroom ik door van vmbo naar havo? Doorstuderen vergroot je kansen op de arbeidsmarkt. Jaarlijks stromen er in Nederland dan ook 7000 leerlingen vanuit het vmbo door naar het havo. Het havo bereidt leerlingen voor op een opleiding in het hoger onderwijs. (...)De havo-scholen hebben doorgaans een aantal regels voor het doorstromen naar het havo na het behalen van een vmbo-diploma. De havo-school mag bij doorstroom maximaal een 6,8 eisen als gemiddeld eindexamencijfer. (...) Het vmbo bereidt leerlingen in principe voor op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Voor leerlingen die de leerweg Theoretische leerweg en Gemengde leerweg volgen, bestaat de mogelijkheid om na het diploma door te stromen naar het havo. Havo- en vmbo-scholen werken samen om potentiële leerlingen en hun ouders goed te informeren over de aansluiting op het havo en eventuele obstakels. Het havo is namelijk niet voor elke leerling geschikt. Havo-scholen hebben dan ook een toelatingsbeleid voor doorstromers vanuit het vmbo. Toelatingsbeleid Er bestaat geen wettelijke regeling voor de overgang van vmbo naar havo. De regels omtrent doorstromen worden door de school zelf opgesteld. De regels staan vermeld op de website van de school. Deze regels worden vaak toelatingsbeleid of toelatingsprocedure genoemd. Sinds 2012 moeten alle havo-scholen zich wel houden aan de toelatingscode die de VO-Raad heeft opgesteld. De VO-Raad heeft grenzen gesteld voor het toelatingsbeleid, omdat de verschillen tussen scholen te groot werden. Het toelatingsbeleid voor doorstromers mag niet in strijd zijn met deze toelatingscode. De toelatingsgrenzen zijn: Havo-school die aanvullende eisen stelt voor toelating gaat in vroegtijdig stadium in gesprek met de poten Toegevoegd na 6 minuten: Restant artikel in reactie.

Bronnen:
http://www.onderwijsconsument.nl/hoe-stroo...

Er is geen vaste landelijke regel voor opstroming dus je zult contact moeten opnemen met de beoogde school. Als dat een hele andere school is kan dat lastig worden. Over het algemeen gelden er eisen als een 8 gemiddeld voor de kernvakken wiskunde, engels en nederlands en een 7,5 gemiddeld voor de overige vakken. Toegevoegd na 1 minuut: Het wordt nog lastiger omdat je kind niet in een echt mavoklas zit maar in een dakpanbrugklas kader/vmbot Omdat ik niet weet op welk niveau je kind nu cijfers krijgt kan het nog lastiger zijn. Soms krijgen ze les op vmbot niveau maar cijfers op kaderniveau en dan moeten de cijfers nog hoger zijn om naar havo te kunnen. Vraag een gesprek aan met de beoogde school en met de huidige mentor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100