Als begeleiders bevriend zijn met elkaar wat voor risico is het voor de cliënt in de groep?

De begeleiders spreken regelmatig na werktijd met elkaar af na werktijd van de zorginstelling.
De ene begeleider werkt bij de dagbesteding en de anderen op de woning.

In mijn ogen vanuit de cliënt denk ik er zal net iets gebeuren vanuit de dagbesteding en je komt daarna op de woning en daar begint de dienst van zijn collega die bevriend is wat voor risico heeft dit voor mij

4 maanden geleden
2.7K
TurfGraver
4 maanden geleden
Wat zou die risico moeten zijn?
Overdracht zal er altijd zijn, of ze bevriend zijn of niet.
dk
4 maanden geleden
Ik zie soms dat ze een bewoner af vallen die toch gelijk hebben als b.v. een begeleider iemand discrimineert op zijn beperking waaruit zijn gedragingen uit voort komt en de cliënt geen gelijk krijgt
ronron1212
4 maanden geleden
Als dat vindt dat een bewoner wordt gediscrimineerd dan moet je dat melden
TurfGraver
4 maanden geleden
Misschien is het geen discriminatie maar juist begeleiding. Dat hoeft niet altijd gelijk geven te betekenen.
Inekez1
4 maanden geleden
Het lijkt mij geen probleem als collega's ook persoonlijk bevriend zijn. Als ze onderling ruzie hebben en niet meer met elkaar willen praten heb je pas een probleem. Het lijkt mij heel normaal dat collega's ook na werktijd wel eens wat samen doen. Voor de cliënten kan dat ook juist voordeel hebben. Als jij je stoort aan gedrag van begeleider A, kun je dat melden bij begeleider B. Juist omdat ze bevriend zijn, kan die dat heel makkelijk met A bespreken. Heb je het gevoel dat ze elkaar dan de hand boven het hoofd houden terwijl er echt dingen worden gedaan of gezegd die niet kunnen, dan moet je dat melden bij een andere collega, directie of vertrouwenspersoon. Dat moet ook als ze niet bevriend zijn, dus uiteindelijk maakt het allemaal niet uit.
HannekeJanssen
4 maanden geleden
Inekez geeft precies het antwoord / de reactie die ik ook wilde geven!
"Een bewoner afvallen" kan ook gebeuren als ze niet bevriend zijn, maar gewoon alleen maar collega's zijn. En het niet met een bewoner eens zijn, betekent nog niet "iemand afvallen"- het kan ook gewoon zijn dat het team andere gedachten heeft dan jij als bewoner.
dk
4 maanden geleden
Een andere gedachten hebben mag als het maar niet ten koste gaat van de bewoner
tinus1969
4 maanden geleden
@dk, ik denk dat je te ver doordenkt. Ik krijg geregeld de indruk dat jij en de instelling waar je zit geen goede match zijn. Maar hou het feitelijk voor jezelf. Als jij verkeerd behandeld wordt, zeg dat dan. Haal er geen andere zaken bij zoals privé relaties van medewerkers. Dat leidt juist af van jouw feitelijke klacht.
TurfGraver
4 maanden geleden
Die "ander gedachte" kan juist ten goede van bewoner zijn.
Misschien niet wenselijk maar wel nodig.

Geef als eerste antwoord