is er een makkelijke manier om te berekenen wat je salaris is?

ik probeer te berekenen wat mijn salaris (ongeveer) wordt voor een functie waarvoor ik ben aangenomen.
maar ik kan me maar niet door het salarisschalen systeem heenworstelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Dan moet je er toch even bijzetten om welke CAO het gaat. (welke branche ben je werkzaam)

In ieder geval gelden voor 2011 de bedragen van het minimumloon en minimumjeugdloon als volgt:

Leeftijd is vanaf 23 jaar en ouder.

Per maand: € 1.424
Per week: € 328,70
Per dag € 55,88

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie net dat je 24 bent. Dan zal je ongeveer het minimumloon verdienen of íétjes meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat laatste hoeft echt niet, hoor. Toen ik begon te werken toen ik 24 was, verdiende ik ruim meer dan het minimumloon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwaar het minnetje eigenlijk? Het hoeft niet persé zo te zijn dat je "ietsjes" meer verdiend nee, dit is geheel afhankelijk van je opleiding en de functie natuurlijk. Zelf verdiende ik op die leeftijd ook ver boven het minimum, maar als ik het over het algemeen beschouw denk ik dat gemiddeld de meeste jongeren vaker "iets" boven het minimum verdienen, en het niet de regel is dat ze allemaal ver boven het minimum krijgen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Minnetje is niet van mij, hoor. Mijn antwoord heeft ook een minnetje gekregen. Dat zie je soms op GV: dat er iemand langskomt die *alle* antwoorden een min geeft, ongeacht wat er staat. Die types noemen we minkukels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb je de link, met zeer duidelijke uitleg, en salarisschalen. Je moet niet vergeten Emmyvander, dat je geen ervaring hebt. Een werkgever maakt dan veelal gebruik van een zogenaamde aanloopschaal, wat vaak het minimale is. Meestal ga je pas na een jaar over naar de gewone schalen, en dan zit je meestal ook onderaan het laddertje, maar in principe heb je dan weer 1 jaar ervaring er opzitten, dat is een jaartje extra, en krijg je daarnaast een periodieke verhoging (elk jaar). Tevens is het niet zo, dat omdat je nu een "echte baan" hebt zoals je het zelf noemt, dat je daarom automatisch "meer" gaat verdienen. Een schoonmaker heeft ook een "echte" baan, maar zal waarschijnlijk nooit meer kunnen verdienen dan jij. Voor jou is gewoon de aanloopschaal van toepassing, en de salarissen worden nu eenmaal berekend op basis van; leeftijd, ervaring, opleiding. Ervaring heb je nog niet, en je bent vrij jong. Ik zou als ik jou was, mijn verwachtingen niet te hoog leggen! http://www.ggznederland.nl/cao/index_cao.html
Voor het berekenen van het salaris kun je het beste terecht bij je nieuwe werkgever. Je hebt een brutosalaris afgesproken, en dat kunnen ze je direct vertellen.

Welk nettosalaris daaruit voortvloeit, hangt van zoveel dingen af dat je dat zelf nauwelijks kunt uitrekenen. Maar de salarisadministratie doet dat elke maand opnieuw.

Vraag daarom of ze je een bruto-netto-staat kunnen geven. Ik heb dat al bij drie werkgevers gedaan, en dat kunnen ze bijna altijd doen. Je krijgt dan een standaardberekening, puur gebaseerd op jouw brutosalaris, doorgerekend volgens de CAO en andere regels van jouw bedrijf. Daaruit volgt een nettosalaris.

Houd er wel rekening mee (dat zullen ze je ook duidelijk vertellen) dat je daar geen rechten aan kunt ontlenen. Het is slechts een indicatie, omdat zo'n berekening nog geen rekening houdt met jouw specifieke dingen. Denk aan je belastinggroep, persoonsspecifieke toeslagen of inhoudingen, ploegendienst- en weekeindtoeslag, ziektekostenverzekering, enzovoort. Desondanks krijg je zo een goede indicatie van je nettosalaris.

Lukt dat niet, dan kun je op Internet eens een salarisvergelijker invullen. Dat geeft een veel grovere indicatie, maar het is beter dan niets.

In de Bron hieronder het Salariskompas van Intermediair.

Toegevoegd na 30 seconden:

Als je iemand kent die ongeveer hetzelfde doet als jij en die zijn of haar salaris aan jou wil vertellen, kun je die persoon eens vragen.