"Politiek en demonstraties" hebben, als ik een schoolvak moet kiezen, het meest te maken met Geschiedenis of Staatsinrichting.

Als er een demonstratie wordt gehouden voor beter aardrijkskundeonderwijs, of de politiek bespreekt wat leerlingen moeten leren bij het vak Aardrijkskunde, dan hebben de beide zaken wel met elkaar te maken, maar die voorbeelden zijn nogal vergezocht.
Antoni
10 jaar geleden
Als je kijkt naar de huidige situatie in de Oekraïne, heeft dit bij uitstek te maken met aardrijkskunde (regionale identiteit, economische verschillen tussen landen, geo-politieke machtsblokken, enz.). Andere demonstraties en politieke zaken hebben wellicht meer met geschiedenis te maken, of maatschappijleer. Het is helemaal afhankelijk van waar de demonstraties over gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan zeker het geval zijn. Geografie (aardrijkskunde) wordt grofweg opgedeeld in fysieke geografie en sociale geografie. Voorbeelden van de eerste zijn topografie en geologie; voorbeelden van de laatste zijn sociale en economische geografie, stadsgeografie, en geopolitiek. Er zijn natuurlijk nog veel meer subdisciplines.

Geografie is dus een zeer breed discipline, wat ook welk blijkt uit de volgende definitie: "Wetenschap die zich bezighoudt met de aarde en het leven daarop, met name de beschrijving van land, zee, lucht en de verspreiding van flora en fauna, inclusief de mens, hun bezigheden en territoriale organisatie."

Om twee voorbeelden te geven waarbij politiek en demonstraties samen gaan met geografie:

1. De gemeente (politiek) wil het centrum van de stad anders inrichten. Dit stuit op veel weerstand van de winkeliers en omwonenden, die daarom gaan protesteren. Dit is dus een voorbeeld uit de stadsgeografie.

2. In de Zuid-Chinese Zee zijn mogelijk waardevolle olie- en gasvelden aanwezig. China claimt daarom bijna de gehele zee terwijl andere landen in de regio ook elk hun eigen claims hebben. Wanneer zulke claims overlappen kan dit internationale conflicten tot gevolg hebben. Ook kunnen bevolkingsgroepen gaan demonstreren tegen buitenlandse overheden (omdat zij "hun grondgebied" claimen) of hun eigen overheid (omdat deze als te zwak wordt gezien in het verdedigen van het eigen grondgebied). Dit is een actueel voorbeeld uit de geopolitiek.

Zoals je ziet is geografie dus een stuk breder dan wat veel mensen denken omdat de meesten van ons bij aardrijkskunde snel denken aan de topografie die wij op school geleerd hebben.