Mag ik stoppen met mijn opleiding?

In 2011 heb ik een eigen bedrijf opgezet, en ik zou hier graag fulltime voor willen werken. De inkomsten zijn zeer goed. Het probleem is, ik heb alleen een VMBO diploma, en ben geen 18.

Mag ik stoppen?

Zo niet, mag ik wel stoppen zodra ik 18 word?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Je zult er levenslang spijt van krijgen als je die opleiding niet afsluit met een diploma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea, daar ben ik het niet mee eens.
Amadea
10 jaar geleden
Nu je er midden in zit niet, nee. Maar zodra jij gesetteld bent wel degelijk. Dat kan jij je nu nog niet voorstellen, maar het is echt zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Negen van de tien keer is dat zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga genoeg verdienen zodat je makkelijk alsnog een avondopleiding kan doen als je daar de tijd voor hebt maar ga niet als 17 jarige puber roepen dat je het niet eens bent met een groot stel volwassenen die toch iets meer van de wereld weten dan jij. Als je mijn kind was had ik je heus wel begrepen en geholpen en had ik naar oplossingen gezocht maar dan in de sfeer van parttime naar school en langer over school doen. Welke vmbo richting doe je eigenlijk? basis, kader, t?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga genoeg verdienen zodat je makkelijk alsnog een avondopleiding kan doen als je daar de tijd voor hebt maar ga niet als 17 jarige puber roepen dat je het niet eens bent met een groot stel volwassenen die toch iets meer van de wereld weten dan jij. Als je mijn kind was had ik je heus wel begrepen en geholpen en had ik naar oplossingen gezocht maar dan in de sfeer van parttime naar school en langer over school doen. Welke vmbo richting doe je eigenlijk? basis, kader, t?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ontzettend veel spijt dat ik mijn middelbare school (vwo) niet heb afgerond ;-) ik heb nu wel een MBO diploma, omdat ik toen graag iets wilde leren op MBO niveau, maar nu, jaren later, had ik het toch liever anders gezien ;-)
tinus1969
10 jaar geleden
Ik vind bovenstaande reacties terecht maar nogal kortdoordebocht. In het algemeen is het beter om school af te maken. Maar je kunt ook zonder diploma rijk en gelukkig worden.
Amadea
10 jaar geleden
En hoe groot acht jij de kans daarop, tinus1969? De enkeling die dat voor elkaar krijgt weegt niet op tegen de velen die geen leuke baan kunnen krijgen omdat ze geen diploma hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tinus, 1969, is dat een geboortedatum? Misschien toen die generatie jong was, maar tegenwoordig ben je zowat nergens zonder diploma. Voor het meest simpele werk (lees: kassamedewerker, niet stom bedoelt btw) willen ze minimaal een vmbo-diploma of een leerling havo. Dus..

Antwoorden (1)

Als je 18 bent mag je stoppen met school. Eerder mag ook maar dan moet je wel een havo- of vwo-diploma hebben of een diploma op mbo2-niveau.

Toegevoegd na 3 uur:
Een advies is echter om zo lang mogelijk door te leren.

Nu zit je nog in de "flow" en op een later moment komen er allerlei redenen waarom dat een stuk moeilijker gaat. Dat je nu goede inkomsten hebt uit je bedrijf zegt helaas niets over de langere termijn (was dat maar zo, dan zouden er ook geen faillissementen zijn.)

Als je voor een werkgever gaat werken en hij kan kiezen uit een groot aanbod mensen mét diploma voor een bepaald soort werk en zonder, dan is de keuze snel gemaakt.

Mocht het eigen bedrijf op niets uitdraaien en mocht je bovendien geen werk vinden waardoor een uitkering noodzakelijk wordt, dan zal die uitkeringsinstantie er alles aan doen om je opleidingsniveau op te krikken. Want het is niet te verkopen aan de samenleving dat zij langdurig iemand "sponsoren" die "geen zin" had om door te leren terwijl hij wel de capaciteiten daarvoor had.
Computoon