Kan een werkgever/bedrijf zien als iemand Wajong heeft gekregen en of een uitkering van de gemeente?

Door een chronische ziekte zou ik Wajong aan moeten vragen maar had ik niet gedaan omdat ik had gehoord dat een werknemer dan een slechte naam heeft, kan een bedrijf zien wanneer iemand ooit een Wajong uitkering har ontvangen , of een uitkering van de gemeente ? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee
Had*

een jaar geleden
6K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Hoe zou een werkgever dat moeten zien? Een werkgever mag, vanuit de wet op de privacy (AVG), zoiets niet. Zou ook best vreemd zijn; als iedereen van een ander kan zien, achterhalen of die een Wajong (of andere uitkering) heeft. Een uitkering krijg je (meestal) pas als je geen inkomen hebt.
Een werkgever kan wel vragen stellen over je werkverleden. Waar heb je wanneer gewerkt (staat vaak ook in je c.v.).
Als dan blijkt dat je een aantal jaren niet hebt gewerkt, is de kans vrij groot dat er een uitkering was. Welke (Wajong, wia, ww, .....) is voor de werkgever niet te achterhalen. Je mag er zelf over vertellen. Je hoeft het niet. Een werkgever mag niet vragen naar medische gegevens. Als je geen Wajong (of andere uitkering) aanvraagt; hoe kom je dan aan inkomen?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Het klopt dat voor werkzoekenden met een 'rugzak' (Wajong, Wia, maar ook werklozen zonder "aandoening") het lastiger kan zijn om werk te vinden. Werkgevers zijn (vaak) bang dat ze iemand binnen halen waar ze een risico mee lopen.
Terwijl er via het UWV vaak regelingen mogelijk zijn, waardoor dat (financiele) risico voor de werkgever kan worden beperkt. Een werkgever moet dat alleen wel weten. En willen. En aan de werknemer is het om duidelijk te maken dat hij (/zij) er ondanks de mogelijke beperkingen er alles aan zal doen om te slagen.
Vraag hulp bij het vinden van een passende baan. UWV kan daarbij ondersteunen. Jobcoaches kunnen goed werk verrichten.

Antwoorden (1)

Nee, zelfs al je bij de gemeente zou gaan werken kan (een ander afdeling) niet zien of je een uitkering hebt gekregen. Wel zul je bij een sollicitatie moeten vertellen wat je hebt gedaan, dus als je niet hebt gewerkt of gestudeerd zal aan je worden gevraagd waarom niet. Dan is het dus aan jou om daar een goed verhaal bij te verzinnen - bijv. dat je (tijdelijk) niet hebt gewerkt vanwege een chronische ziekte, maar dat je nu weer (half of volledig) kunt werken. Ik heb er ervaring mee; een "gat" van een paar jaar waarin in in therapie was, niet kon werken of studeren, en (dus) een uitkering kreeg om van te leven. Het kán zijn dat ik daarom wel eens ben afgewezen bij een sollicitatie, maar uiteindelijk ben ik altijd weer aan het werk gekomen en gebleven...
een jaar geleden