Hoe wordt je advocaat via het mbo?

Ik weet wel dat je geen advocaat wordt op het MBO. maar mijn vraag is welke opleidingen je daarvoor moet doen en hoeveel tijd het in totaal in beslag neemt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Om advocaat te worden moet je eerst een studie Rechtsgeleerdheid aan een universiteit afronden.

In de studie Rechtsgeleerdheid – ook wel Rechten – leer je het recht wetenschappelijk te bestuderen, maar het ook in de praktijk toe te passen. Om juridische vraagstukken op te lossen heb je namelijk niet alleen kennis van wetten nodig, maar ook bepaalde vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan analyses maken, argumenteren en betogen schrijven.
Je kunt aan tien universiteiten Rechtsgeleerdheid studeren. Ook de Open Universiteit – de universiteit voor afstandsonderwijs – biedt de studie aan.

Ambieer je een carrière als advocaat, rechter of officier van justitie – de togaberoepen – dan volg je na je het afronden van de masteropleiding een aanvullende opleiding. Dit opleidingstraject duurt voor een advocaat drie jaar, voor een rechter en een officier van justitie zes jaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
De bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid duurt drie jaar (180 ECTS), de masteropleiding Rechtsgeleerdheid een of twee jaar (60 of 120 ECTS).
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Nee, om te kunnen beginnen aan de studie Rechtsgeleerdheid moet je VWO hebben gedaan. Het is ook mogelijk om eerst HBO Rechten te doen en dan in te stromen op de universiteit. Waarschijnlijk mag je dan het eerste jaar op de universiteit overslaan.