Hoe prikkelt een groot bedrijf zijn personeel om tot grote en goede prestaties te komen?

Ik neem als voorbeeld de Rabobank. Vanmiddag een rondleiding gehad in het nieuwe kantoor in Utrecht ("de verrekijker"). Persoonlijk vond ik het een groot, koud, log, onpersoonlijk en vooral sfeerloos kantoor. Zou ik er moeten werken, zou ik spontaan depressief worden denk ik. Hoe zorgen grote bedrijven ervoor dat hun mensen optimaal presteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Gelukkig is dit niet bij alle banken zo sfeerloos. Een prettig team presteert ook beter. Je moet wel alles verantwoorden in tijd, op de klok in de lijn zijn, strikte pauzes. Ook verkoop en aantal klanten die je aan de telefoon hebt gehad wordt bijgehouden en hoe je gesprekken verlopen. Daarnaast doen we ook wel leuke dingen zoals teamuitjes en krijgen we soms een presentje. Of een traktatie tussendoor. We worden ook gecoacht en krijgen regelmatig bijscholingen. Op zich moest ik erg wennen aan deze cultuur, want ik was dit ook niet zo gewend. Ik werk en nu 1 jaar, doordat de werksfeer erg gemoedelijk en gezellig is en ik het leuk vind om mensen te helpen, ga ik met plezier naar mijn werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, dat is een bekend probleem, vooral bij grote bedrijven die zich willen profileren door telkens nieuwe kantoren te realiseren. In nieuwbouw is de sfeer vaak ver te zoeken. Sommige bedrijven creëren daarom een een bar, relax- annex creative room of sportvoorzieningen in het gebouw, om de creativiteit en het "groepsgevoel" te stimuleren. Verder zijn er natuurlijk de beroemde cursussen en trainingen in het kader van de teambuilding. Ik heb ook jarenlang in zo'n sfeerloos gebouw gezeten, maar volgens de directie staat "sfeerloos" gelijk aan "zakelijk". En dát is wat ze willen! Geen geleuter in de gangen of bij de koffieautomaat, maar gewoon (no-nonsense) presteren!
Mijn baas zei altijd: "De enige waardering die je krijgt, zie je elke maand op je bankrekening staan". En dat is, denk ik, kenmerkend voor de bedrijfscultuur die veel (grote) bedrijven tegenwoordig nastreven. En bij banken zullen ongetwijfeld ook de bonussen (bij goed presteren) een drijfveer zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
O ja, mijn baas zei er altijd bij: "En als het je niet bevalt dan kun je a.s. zaterdag de Telegraaf gaan kopen", doelend op de vacatures die daarin staan.
Pieter2011
12 jaar geleden
Planten in de omgeving en lichte vrolijke kleuren op de muur, dit houdt de sfeer goed en planten houdt mensen ontspannen. Ook is er bewezen dat mensen beter presteren als hun baas niet domineert maar met ze samenwerkt en iedereen in groepen of als individu een taak/doel geeft om naartoe te werken waarin men eigen initiatief moet/mag tonen. En dat men met problemen altijd bij de leidinggevende terecht kan. Daarbij denk ik dat redelijke pauzes (en niet zoals bij somige call centers 10 min om naar beneden te komen te wachten in de rij en je koffie weg te moeten gooien omdat ie niet mee mag naar boven en de 10 min om zijn of in eigen tijd beginnen omdat hun pc's niet op orde zijn en die gestart moet zijn voordat je werktijd ingaat) met goede kantines ook kunnen bijdragen aan een goede sfeer. Maar wat veel bedrijven ook vergeten is dat managers altijd betrokken moeten blijven bij de werkvloer en af en toe eens aan tafel moeten schuiven met hun werknemers voor een gezellig kopje koffie en een praatje. Dat levert respect op richting de leiding en een mens doet nou eenmaal graag meer voor iemand die hij mag, dan voor iemand die hij niet mag.

Toegevoegd na 2 minuten:
=(...of 10 min eerder aanwezig zijn om in zijn eigen tijd te beginnen...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elke etage staat toch meestal een koffie/thee/soep automaat, dan kun je tussen je gesprek door ook ff een bakkie halen.
Het zou kunnen dat er bonussen worden uitgekeerd als een persooneelslid goed werk aflevert. Denk maar aan de bonussen van mensen die topfuncties bekleden. Weet je nog dat gedoe in de mediaover die hoge bonussen van een paar ton boven op hun al heel hoge salaris.