mag je met 17 jaar tijdelijk alleen werken?

mijn zusje heeft vorig jaar haar vmbo-t diploma gehaald en is daarna naar het mbo gegaan. Nu komt ze er achter dat de opleiding toch niet bij haar past en wil ze stoppen. mag ze stoppen met haar huidige opleiding en tot de zomer gaan werken, mits ze staat ingeschreven voor een nieuwe opleiding die na de zomer begint?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er is in Nederland leerplicht voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar, vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het einde van het schooljaar waarin het 16 jaar is geworden,

Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor jongeren die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.) VMBO TL is dus geen startkwalificatie.
Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de jongere 18 jaar wordt.

De kwalificatieplicht verplicht alle jongeren een volledig onderwijsprogramma te volgen. Dat betekent dus dat je zus op dit ogenblik niet mag stoppen met school. Ze is nog geen 18 jaar en ze heeft geen startkwalifcatie.
fisbel