Is er een overzicht per universiteit met de regionale afkomst van de studenten?

Ik vroeg mij af of er een overzicht o.i.d. was waarin per universiteit percentages staan van de regionale afkomst (bijv. Twente of Limburg etc.) van de mensen die aan de desbetreffende universiteit studeren.

Maar ook als er niet een overzicht is, zou ik (vooral graag voor de steden Groningen, Leiden, Nijmegen, Amsterdam en Utrecht), graag willen weten wat de regio van afkomst is van het grootste deel van de studenten aan de verschillende universiteiten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Je kunt die universiteiten het beste zelf even vragen. Die houden allerlei statistieken bij over de studenten.

Het beste antwoord

Naar mijn weten bestaat er niet een dergelijk overzicht. Dit is ook erg lastig, omdat elke universiteit er vrij in is om die gegevens wel of niet bij te houden. Universiteiten houden vaak wel gegevens bij van hun studenten, maar welke gegevens kan verschillen per universiteit, per faculteit en per opleiding. Ik weet toevallig dat er in Groningen bij bepaalde opleidingen onderzoeken bezig zijn naar voorspellers van studiesucces, in het kader van nieuwe wetgeving rond toelating en financiering, en daarbij kwam naar voren dat er vaak maar weinig gegevens zijn over studenten, en zelfs van buitenlandse studenten vaak niet bijgehouden wordt uit welk land zij afkomstig zijn. Als dat al niet eens bekend is, vermoed ik dat ook de regionale afkomst niet bekend is.
Je zou natuurlijk contact op kunnen nemen met universiteiten, maar ik ben bang dat je daar niet ver mee komt. Enerzijds al niet omdat die gegevens er lang niet altijd zijn, maar ook omdat je wel een goed verhaal moet hebben voordat zij jou die gegevens geven, denk ik.