Ben je als je bijna 24 jaar bent niet te oud voor een voltijd opleiding op een hogeschool ?

Omdat je dan tussen studenten komt te zitten van 17 a 18 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (10)

nee
want je bent nooit te oud om iets te leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee, er zijn genoeg andere studenten die ouder zijn.
De verhoudingen vallen wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik als 19-jarig aan mijn HBO-opleiding begon, zaten er meerdere oude studenten in mijn jaar.
Topper was een jongen/man van 32 jaar die de volledige vier jaar heeft afgemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoor ik was 40 en meestal worden de ouderen bij elkaar gezet in groepen en genieten ze meer priveleges.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt wel mee. De meeste studenten zijn jonger maar er zijn ook oudere studenten dan 24.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben op mijn 27ste aan een voltijd HBO-opleiding begonnen. Je bent niet te oud, maar je merkt wel duidelijk verschil. Om een voorbeeld te noemen: waar ik mijn vaste baan had opgezegd om de opleiding te kunnen volgen, gaven sommige 18-jarigen - waar ik mee moest samenwerken - prioriteit aan hun bijbaantje, wat bij mij wel eens in het verkeerde keelsgat schoot.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik wou er nog aan toevoegen dat het onderwijssysteem in de loop der jaren wel behoorlijk veranderd is: je wordt geacht zelfstandig te kunnen leren en je eigen leerroute te kunnen uitstippelen. (Best lastig als je niet precies weet wat er voor je diploma van je verwacht wordt.)
Nou is de ene hogeschool daar verder in doorgeslagen dan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker niet te oud en vooral doen als het je aanspreekt.

Ik was op mijn 32ste aan het studeren en het stomste wat iemand zei bij een proefwerkbespreking was:
"waar maak jij je druk om, voor jou is het niet belangrijk, jij bent al getrouwd".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben op mijn 24e aan een HBO opleiding begonnen en het valt helemaal niet op dat je ouder bent dan de rest! Is nog best gezellig ook! : ) Door de stof die je krijgt kom je op een bepaalde manier wel op dezelfde leer level.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Nee, zeker niet. Je zit weliswaar tussen jongeren, maar die studenten zullen je eerder beoordelen op je levenservaring. Dus als je jezelf kunt onderhouden zonder inkomsten van een baan is er geen sta in de weg om naar de hogeschool te gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet. Je bent nooit te oud om te leren en nooit te oud om een opleiding te volgen. Ik vind 24 jaar nog een heel gemiddelde leeftijd. Je hebt er uiteraard nog volop jongere mensen tussen zitten die rechtstreeks vanuit hun middelbare schoolopleiding verder leren. Maar je hebt ook mensen die eerst een 'pauze' nemen. Mensen die eerst gaan werken en vervolgens toch verder willen leren. Je hebt ook mensen die eerst kinderen krijgen en vervolgens hun opleiding weer oppakken. De één verkiest een opleiding naast zijn baan en de ander volgt een opleiding liever voltijd. Over het algemeen is het zo dat hoe jonger je bent hoe makkelijker je leert. Maar op een latere leeftijd een opleiding gaan volgen heeft ook zeker zijn voordelen, je hebt meer levenservaring.

Ik ken volop mensen die op latere leeftijd nog verder gaan leren, al dan niet deeltijd. Mijn schoonmoeder is altijd verder blijven leren. Op haar 50ste werd ze nog Drs. en nog steeds gaat ze verder voor verschillende masters. Als dat is wat je zelf wilt dan doet je leeftijd er niet toe.

Toen ik op de middelbare school zat heb ik de laatste twee jaar in een spoedopleiding gedaan. Toen kwam ik als 17 jarige bij oudere mensen in de klas. De oudste was een man van 79 jaar. Je kan je afvragen wat voor zin heeft dat nog op die leeftijd. Maar deze man had geen vooropleiding en dat was nog een droom voor hem die hij graag in werkelijkheid uit wou zien komen. Iedereen had respect voor hem. Deze man heeft zijn diploma behaald en kon niet gelukkiger meer worden. Het is maar net wat je in je leven wil. Het is de motivatie die er toe doet en niet de leeftijd!

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens dat je met 24 jaar nog lang niet te oud bent bewijst de studiefinaciering alleen al. Voorheen kon je t/m je 28ste studiefinanciering aanvragen, dit kon verlengd worden tot je 34ste levensjaar. Sinds september 2009 is de 34-jaarsgrens vervallen. Je kunt nu tot je 30ste studiefinanciering aanvragen. Ook na je 30ste kan dit voortgezet worden, mits je aan alle voorwaarden blijft doen.