Zijn harvard/princeton en dergelijke nou echt zoveel beter als dat wij qua scholen hebben?

Ikhoor regelmatig over die Amerikaanse of Engelse scholen die helemaal top zouden zijn.
Extreem duur maar de beste scholen van alles.

In hoeverre zijn die scholen beter dan bijvoorbeeld de Nederlandse universiteit?
En als ze echt zoveel beter zijn, waarom dan?
Is het gewoon de "merknaam" harvard waardoor het zo wordt aangeprezen en extreem duur is of is het nou echt veel beter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn veel colleges in die landen...veelal vergelijkbaar met onze HBO (of lager). Enkelen zijn werkelijk goed, ik noem dan MIT voor techniek. De nederlandse universiteiten worden er ook niet beter op gezien een document dat ik afgelopen week gekregen heb met toekomst plannen voor de ut. Gaat, vanwege de boete op langstuderen voor de universiteiten, ook daar straks minder om wetenschappelijke kennisopbouw en weer meer om "vaardigheden"...En vaardigheden leveren zonder kennis echt helemaal geen wetenschappelijke verbeteringen op...gegarandeerd. Echt wetenschappelijk kunnen denken kan soms zelfs zonder "academische vaardigheid...lees : goed kunnen publiceren, politiek correct kunnen schrijven...wel veel opleveren. (Einstein bv....)

ja ze zijn beter,ze hebben betere studieplanen en punten doordat se meer geld hebben

Ik heb zes maanden in Engeland gestudeerd op wat ze daar university noemen. Ze kennen geen HBO niveau, dus alles na de middelbare school is university. Het niveau daar was beslist lager dan aan een Nederlandse HBO. Ook een heel ander systeem. Daar geen boekenlijsten, maar je moet zelf literatuur zoeken bij een onderwerp. Tentamens gaan vaak via een opstel, waarbij je antwoord moet geven op een centrale vraag. Al die dingen zijn volgens mij niet bevorderlijk voor het niveau. Studenten studeren wel harder. Werkgevers in Engeland vragen wel degelijk naar behaalde cijfers. Daar geen zesjescultuur, maar veel gemotiveerdere studenten. Ik kan mij voorstellen dat universiteiten van Oxford en Cambridge wel degelijk een hoger niveau hebben, maar die zijn dan ook niet voor iedereen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100